Thema |
Cognitie en gedrag
|
Type | Studiedag |
Code | 096 |
Wanneer |
10/10/2025 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 183,00 - € 156,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 10/09/2025 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Tijdens deze studiedag bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten, o.a. kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke stijlen.
Heel wat kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Ze trachten dan ook vanuit hun zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hen haalbare manier hun balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat vanuit de (klas)omgeving niet altijd even aangenaam ervaren wordt.
We zoomen in op 4 mogelijke kwadranten en brengen een kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de leerling in kaart. We bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de 7 zintuigen. Dat passen we toe a.d.h.v. oefeningen, film- en casusanalyses.
Karen Van Dyck
Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeute - Erkend auti- en gedragscoach - Leersteuncentrum ExpAnt (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties
Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon kleuter-, basis- en secundair onderwijs, en hulpverleners uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, CLB-medewerkers en begeleiders, zowel in zorg als in onderwijs.
Kinderen van 3 tot 18 jaar
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Maximum 40 deelnemers