Signaal Digitaal
Even voorstellen ...
De opvolger van het papieren tijdschrift Signaal is een online variant en luistert naar de naam Signaal Digitaal. Het doel blijft relevante en significante kennis en informatie ter beschikking stellen van de professionele hulpverlener. Online artikels vormen de basis van Signaal Digitaal, maar ze worden ondersteund door digitale kanalen (o.a. webinar en online discussieforum).
In plaats van artikels op papier te bundelen in een nummer, stelt Signaal Digitaal ze voortaan stuk voor stuk online voor. Informatie op maat dus, met een online kantje, zodat je bijblijft in je vakgebied.
Een deelnemer getuigt: “Heel boeiend! Het is zeer aangenaam om naast het artikel ook de stem van de auteur te horen en daar extra uitleg en verdieping bij te krijgen. Daarnaast is er ook tijd voorzien om vragen te stellen en samen op zoek te gaan naar concrete tips en antwoorden. Voor mij was het alvast geslaagd."
Hoe werkt Signaal Digitaal?
Artikels vormen de basis voor een interactief online gebeuren. De auteur stelt de inhoud van het artikel kort voor in een webinar. Onmiddellijk daarna is interactie (vraagstelling, discussie, netwerking) mogelijk over het voorgestelde thema. En waar blijft het artikel? Wie inschrijft voor een Signaal Digitaal Webinar krijgt de tekst bij aanvang in handen.
Nadat de auteur het artikel voorgesteld heeft, ben je vast helemaal klaar om de tekst tot in detail te lezen. Resultaat? Geen stapels ongelezen artikels of tijdschriften meer, waar je je ooit eens door moet worstelen. Want je bent als het ware al opgewarmd!
Kan je niet aanwezig zijn op het Signaal Digitaal Webinar? Geen nood, we nemen het op (weliswaar excl. de vraagstelling) en stellen het daarna, samen met het artikel in PDF, als publicatie ter beschikking in onze webshop.
We beseffen goed dat niet alle artikels zich tot webinars zullen lenen. Het ligt in onze intentie om later ook losse artikels aan te bieden.
Signaal Digitaal artikels
Jaargang 2021
- Paemeleire, F., Moerkerke, L., & Fierens, L. (2021). Communicatie-ondersteuning bij volwassenen met ernstige afasie: GLOBAMIX als toolbox om restvaardigheden te exploreren. Signaal Digitaal 2021-1. > Download artikel
-
Pascal-Claes, F. (2021). ACT voor het brein - Hersenproblematiek: verworven of ontwikkelingsvariant. Signaal Digitaal 2021-2. > Download artikel
-
Waelkens, V. (2021). Spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD): vuistregels voor diagnostiek en therapie. Signaal Digitaal 2021-3. > Download artikel
-
Reynaerts, S., Van Gompel, E., Van Den Heuvel, E., Zink, I., & Rombouts, E. (2021). Ervaringen van ouders omtrent ondersteunde communicatie bij kinderen met het Rett en Angelman syndroom. Signaal Digitaal 2021-4. > Download artikel
Jaargang 2022
-
Demesmaeker, G. (2022). Het KEUVEL-kader: een leidraad en pleidooi voor nabijheid in een persoonlijk-professionele relatie. Signaal Digitaal 2022-1. > Download artikel
-
De Cock, A., De Mol, P., & Theeuws, C. (2022). Het Functioneel neurologische symptoomstoornis (FNSS) bij kinderen en jongeren: Residentieel interdisciplinair revalidatietraject. Signaal Digitaal 2022-2. > Download artikel
-
Veys, J. (2022). De meerwaarde van ICF voor de ambulante revalidatiesector. Een onderzoek van het ICF-Lab. Signaal Digitaal 2022-3. > Download artikel
-
Desoete, A. (2022). Vraag het aan... Interview over leerstoornissen. Signaal Digitaal 2022-4. > Download artikel / interview
Jaargang 2023
-
Vanopstal, K., Manders, E., Verbesselt, J., & Vanopstal, J. (2023). De terminologie van spraakklankstoornissen, een update. Signaal Digitaal 2023-1 > Download artikel
-
Van Vreckem, C., & Desoete, A. (2023). Is 'meten van' en 'inzetten op' lezen en spellen bij leerlingen met en zonder dyslexie in het secundair onderwijs verloren moeite of de moeite waard? Signaal Digitaal 2023-2 > Download artikel
-
Van Eerdenbrugh, S. (2023). Stottertherapieën voor kleuters in model gebracht. Deel 1: Wetenschappelijke basis voor twee stottermodellen. Signaal Digitaal 2023-3 > Download artikel
-
Van Eerdenbrugh, S. (2023). Stottertherapieën voor kleuters in model gebracht. Deel 2: Het gebruik van de modellen bij drie stotterbehandelingen. Signaal Digitaal 2023-4 > Download artikel
Jaargang 2024
-
Vanaken, G.-J. (2024). Neurodiversiteit: een nieuwe blik op autisme en autismehulpverlening. Signaal Digitaal 2024-1 > Download artikel
-
Baeyens, D. (2024). De ontwikkeling van executieve functies in het basisonderwijs: een bijzondere rol voor de leerkracht. Signaal Digitaal 2024-2 > Download artikel
-
Pollé, S., Huizinga, M., Sankalaité, S., Weeda, W., & Baeyens, D. (2024). Psychometrische eigenschappen van de Behavior Rating Inventory of Executive Function-2 (BRIEF-2) in Vlaanderen. Signaal Digitaal 2024-3 > Download artikel
-
Baten, E., & Desoete, A. (2024). Begrijpen van wiskundige leerervaringen en -prestaties vanuit een Opportunity-Propensity-perspectief bij kinderen met en zonder rekenstoornis. Signaal Digitaal 2024-4 > Bestellen
Index artikels Signaal
Alle op papier gepubliceerde artikels uit Signaal (tot 2020). Sinds 2005 is alles gratis te downloaden in PDF. Oudere artikels kan je opvragen in de Sig-bib.
De artikels staan alfabetisch op auteur. Je kan snelzoeken via de eerste letter van de familienaam (eerste auteur):
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
- Aarts, H., Paemeleire, F., & Van Beneden, G. (2013). De NAH-fotogroep: Een interactief project gericht op subjectieve levenskwaliteit. Signaal, 85, 22-35.
- Aerts, A., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Janssens, V., & Geudens, A. (2014). Verantwoord handelen in de diagnostiek en begeleiding van dyslexie en dyscalculie: Een verkennend beeld van de situatie in Vlaanderen. Signaal, 88, 4-31.
- Achtergael, E., Muylaert, I., Ryssen, L., Van Bost, G., Vandercruyssen, S., & Van Weyenbergh, J. (2018). Komen tot gemeenschappelijke revalidatiedoelen na een hersenletsel: de rol van een ‘katalysator’. Signaal, 103, 26-34.
- Algoed, V., Breuls, M., Loyez, L., Goeleven, A., & Zink, I. (2014). Kinderen met Verbale Ontwikkelingsdyspraxie (VOD) en Developmental Coordination Disorder (DCD): het belang van een multidisciplinaire screening. Signaal, 86, 4-31.
- Antrop, I. (2020). Het functioneren van gezinnen met een kind met ADHD. Signaal, 110, 4-15.
- Antrop, I., & Roeyers, H. (2000). Diagnostiek bij kinderen met ADHD: een overzicht. Signaal, 31, 3-18.
- Antrop, I., Roeyers, H., & Van Oost, P. (1996). ADHD. Een overzicht van de voornaamste conceptualiseringen. Signaal, 17, 3-8.
- Antrop, I., Roeyers, H., Buysse, A., & Van Oost, P. (2002). De stimulatiezoekende functie van hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD. Signaal, 39, 4-18.
- Baeyens, D., Roeyers, H., & Vande Walle, J. (2009). De relatie tussen ADHD en plasproblemen bij kinderen: een prevalentieonderzoek met twee jaar follow-up. Signaal, 68, 4-16.
- Baillieux, H., De Smet, H.Y., Paquier, Ph., De Deyn, P.P., & Mariën, P. (2007). Cerebellaire neurocognitie: Recente inzichten en toepassingen voor de diagnostiek. Signaal, 58, 24-47.
- Baert, S. (2011). Feedback van behandelresultaten in de hulpverlening. Signaal, 76, 4-15.
- Baten, E., & Desoete, A. (2019). Het profiel van kinderen met dyscalculie: Hoe draagt het Opportunity-Propensity-model (O-P) bij tot meer inzicht? Signaal, 106, 4-21.
- Bernaerdt, C., & Vandenbroeck, V. (2017). Een stap voorwaarts naar een 'informed consent' en een 'informed choice' van ouders van jonge cochleaire implant-kandidaten. Signaal, 100, 28-44.
- Berndsen, K.J., & Berndsen, S. (2006). Een nieuwe therapie voor het corrigeren van orofaciale spierfuncties. Signaal 56, 20-33.
- Blancquaert, H. (1991). De fiets op zolder. Een gedragstherapeutische behandeling van een kind met dyslexie en faalangst in een revalidatiecentrum. Signaal 1, 2-8.
- Bourgeois, L., Dufourmont, E., Noyez, T., Roels, E., & Desoete, A. (2013). Is een jaartje zittenblijven zinvol? Een literatuurstudie naar cijfers en effecten van het zittenblijven in het basisonderwijs. Signaal, 84, 16-25.
- Braams, T. (2007). Fonologische taalverwerking door dyslectici: De rol van allofone spraakwaarneming. Signaal, 60, 20-28.
- Brocatus, N. (2012). Het biopsychosociale model: implementatie in de klinische praktijk van een CAR d.m.v. ICF. Een verfrissende manier van denken over mensen met functioneringsproblemen. Signaal 78, 6-15.
- Bulckaert, P. (1992). Invloed van de kwaliteit van communicatie en interactie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van dove kinderen en jongeren. Signaal 3, 12-18.
- Burny, E., Hurtekant, J., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2010). Autisme en vrije tijd: Hoe toegankelijk zijn de Vlaamse jeugdverenigingen? Signaal, 71, 26-35.
- Buyck, I., Kennis, K., & Wiersema, R. (2012). Hulpverlening voor kinderen met ADHD: een bevraging van ouders. Signaal 78, 24-41.
- Buyse, M., De Jonge, S., Deconinck, F., De Mey, B., Musch, E., & Lenoir, M. (2005). Een vergelijkende studie van de Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - korte versie (BOTMP-SF) en de Movement Assessment Battery for Children (MABC). Signaal, 53, 4-11.
- Calmeyn, P. (1997). Ontwikkelingsdyspraxie. Omschrijving, diagnostiek en therapie. Signaal, 19, 11-21.
- Calmeyn, P. (2001). Development Coordination Disorder (DCD). Definitie, naamgeving en enkele recente inzichten. Signaal, 34, 4-17.
- Carremans, C., Gielen, M., Grondelaers, H., Van Kerckhove, M., & De Scheirder-Desmet, M. (1997). Neurofibromatose. Oorzaak van leerstoornissen bij meer dan de helft van de patiënten. Signaal, 19, 22-32.
- Claes, L. (2012). Zelfverwondend gedrag bij jongeren: Wat is het en hoe pak je het aan? Signaal, 81, 14-21.
- Clauwaert, S., Steyaert, J., Noens, I., & Baeyens, D. (2017). Transitiezorg voor jongvolwassenen met ASS: een literatuurstudie naar richtlijnen en 'good practices'. Signaal, 100, 8-26.
- Csincsak, M. (2006). Kritische factoren in de beleving van ouders van kinderen met leerstoornissen. Signaal, 55, 4-17.
- COB-Antenne 3000 (1993). De begeleiding van ADHD-kinderen. Signaal, 6, 2-14.
- Cocquyt, M., & Zink, I. (2010). EPVs: Lijsten voor Evaluatie van Pragmatische Vaardigheden. Een nieuw instrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen. Signaal, 73, 20-37.
- Coessens, F. (2000). Culturele verschillen en implicaties voor behandeling van migrantenkinderen. Signaal, 33, 12-18.
- Colaert, N., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2006). Sociale tekorten van normaal begaafde volwassenen met een autismespectrumstoornis. Implicaties voor sociale vaardigheidstraining. Signaal, 57, 4-23.
- Colson, B. (2018). Meer verbinding en minder machteloosheid: Waakzame Zorg biedt mogelijkheden in de werking van een Centrum voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 105, 4-15.
- Couturier, G.L.G. (1999). Diagnostiek van psychische problemen bij (zeer) jonge kinderen. Signaal, 27, 3-27.
Cracco, J. (1993). Lateralisatie en leerproblemen: de doolhof van Minos. Signaal, 7, 8-23.
- Cracco, J., & Thiery, E. (1995). Kinderen met leerstoornissen in de revalidatiecentra. Signaal, 12, 2-22.
- Cracco, J., & Thiery, E. (2001). Mogelijkheden en beperkingen van clusteranalyse: illustratie met de WISC-R bij kinderen met leerproblemen. Significant, nr. 1/3, 1-35.
- Cracco, J., & Thiery, E. (2003). Mogelijkheden en beperkingen van factoranalyse: illustratie met de WISC-R bij kinderen met leerproblemen. Significant, nr. 2/1, 1-20.
- Cuvelier, N. (1992). Kwetsbaarheid en onmacht van de therapeut. Signaal, 4, 2-8.
- Debrabant, J., Van Waelvelde, H., & Vingerhoets, G. (2010). Wat we (niet) weten over het brein van het kind met DCD. Signaal, 73, 4-18.
- De Brauwer, J., & Fias, W. (2009). De tafels van vermenigvuldiging en deling: een vast koppel? Signaal, 69, 16-29.
- De Bruyn, N. (1997). Ouders stimuleren taal. De Hanen Oudercursus. Signaal, 18, 16-26.
- De Cauwer, H. (2012). Begeleidingsnoden bij adopties van kinderen met een ‘special need’. Signaal, 81, 34-43.
- Deconinck, F., & Lenoir, M. (2006). Developmental Coordination Disorder (DCD): Een bewegingsstoornis. Signaal, 57, 24-41.
- De Coster, K. (2003). Een tweede kijk op kunst: Kunsteducatie voor personen met een visuele handicap. Signaal, 43, 38-51.
- De Dijn, H. (2012). Autonomie en paternalisme in de maatschappelijke zorg. Signaal, 80, 14-28.
- De Jonge, M., De Pagter, J., & van Braam van Vloten-Hairwassers, H. (2013). Selectief mutisme behandelen: dat spreekt voor zich. Over dapper worden en durven praten. Signaal, 82, 4-18.
- De Kerf, L., & Mostaert, C. (2014). Intelligentieonderzoek anders bekeken: een toepassing bij meertalige kinderen. Signaal, 89, 4-21.
- De Koker, B. (2016). Het is een valkuil om de eigen grenzen niet te kennen! Mantelzorgers aan het woord. Signaal, 95, 38-42.
- De Laet, L., & Van De Voorde, R. (2010). Kinderen als wapen en prooi in vechtscheidingssituaties. Signaal, 71, 4-25.
- De Mey, B. (2012). Het ICF-model als kapstok voor het kinesitherapeutische verslag. Signaal 78, 16-23.
- De Mulder, C., & Cours, F. (1997). Behandeling van spellingproblemen bij dyslectici. Groepstherapie. Signaal, 20, 13-27.
- De Neve, T. , De Bal, C., & Verstraete, E. (2001). Prevalentie van gehoorverlies bij mensen met een matig tot diep verstandelijke handicap. Signaal, 37, 18-35.
- De Nil, L., & Kroll, R. (2000). Nieuwe inzichten in de rol van de hersenen tijdens het stotteren van volwassenen aan de hand van recent onderzoek met Positron Emission Tomography (PET). Signaal, 32, 13-20.
- De Paepe, L., Desoete, A., Van Vreckem, C., & Van Hove, H. (2004). Cognitieve deelprocessen van begrijpend lezen op tekstniveau. Signaal, 47, 4-29.
- De Paermentier, R., Paemeleire, F., & Van Rumst, M. (2018). Zorgverleners beter leren communiceren met personen met een ernstig hersentrauma: een pilootstudie met het programma TBI Express. Signaal, 103, 4-24.
- De Pourcq, R., Baeyens, D., & Roeyers, H. (2008). Effectiviteit en bijwerking van de medicamenteuze behandeling van ADHD. Signaal, 65, 18-32.
- De Ruyck, F., Uleyn, M., Vanackere, E., Soete, L., Meysman, S., Croes, E., Valcke, M., Van Hove, G., & Desoete, A. (2011). Dyscalculie achter de cijfers. Kwalitatief onderzoek naar effectieve interventies t.a.v. dyscalculie. Signaal, 74, 20-42.
- De Schuymer, L., & Roeyers, H. (2011). De sociaalcommunicatieve ontwikkeling na een premature geboorte. Signaal, 75, 4-20.
- De Smedt, H. (2004). Meertalige kinderen en taalleerproblemen. Signaal, 49, 4-41.
- De Smedt, H., Roeyers, H., & Schelpe, L. (2017). Suggesties voor een handelingsgerichte diagnostiek van de taalontwikkeling bij meertalige kinderen. Signaal, 99, 4-20.
- De Raeve, L., Spaai, G., Uilenburg, N., Wiefferink, K., Vermeij, B., Bammens, M., Pans, R., Koppens, E., Jans, J., & Vangeel, K. (2009). Invloed van het taalaanbod op de ontwikkeling van jonge dove kinderen met een cochleair implantaat. Signaal, 68, 18-35.
- De Vos, A., Wante, L., Volkaert, B., & Braet, C. (2020). Een preventieprogramma gericht op het bevorderen van emotieregulatievaardigheden bij adolescenten: Boost Camp. Signaal, 113, 36-55.
- De Vos, N. (2012). Het belang van spel en speelgoed bij kinderen in een meertalige context. Visie en ervaringen vanuit het Waas Revalidatiecentrum in Lokeren. Signaal, 79, 30-37.
- De Weerdt, F., & Desoete, A. (2015). Werkgeheugen, inhibitie en benoemsnelheid bij kinderen met leerstoornissen. Signaal, 90, 4-18.
- Deckx, A., De Coninck, L., La Grange, N., & Van Lammeren, M. (1996). Enkele werkterreinen van de orthoptist in de kijker. Orthopsie als een volwaardig paramedisch beroep. Signaal, 16, 7-16.
- Deman, H., Vandecruys, F., Baerts, N., Timmermans, S., De Nil, L., & Verly, M. (2019). De witte stofbanen in de hersenen van kinderen die stotteren. Signaal, 108, 4-15.
- Demesmaeker, G., & Pazmany, E. (2019). Aandacht voor personen uit het secundaire netwerk van thuiswonende volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel. Signaal, 107, 12-21.
- Demesmaeker, E., & Pazmany, E. (2020). Aandacht voor de occasionele mantelzorgers van thuiswonende volwassenen met NAH. Signaal, 111, 16-31.
- Descheemaeker, M.J., & Fryns, J.P. (1996). Attention Deficit Disorder. Een multidisciplinaire nosologische benadering. Signaal, 15, 15-23.
- Desnerck, G. (1996). Revalidatie. Maatschappelijke vragen van binnen en buiten de sector. Signaal, 14, 2-12.
- Desnerck, G. (1998). Registratie en revalidatie Kwaliteitsmeting via Sentinel (Health) Events. Signaal, 23, 2-16.
- Desnerck, G. (2005). Profiel van aangemelde kinderen in de Vlaamse Centra voor Ambulante Revalidatie op basis van een pilootregistratie. Signaal, 51, 24-36.
- Desnerck, G. (2005). Individuele en sociale modellen in verband met handicap: Een integratieve visie. Signaal, 52, 18-34.
- Desoete, A. (1995). Ontwikkelend therapeutisch handelen. Signaal, 11, 2-16.
- Desoete, A. (1998). Leren meten en leren leren in Vlaanderen. Nederlandstalige dynamic assessment en (meta)cognitietraining in de ambulante revalidatie. Signaal, 24, 2-40.
- Desoete, A. (2004). Diagnostische protocollen bij dyscalculie: Zin of onzin? Significant, nr. 3/1, 1-37.
- Desoete, A., & Roeyers, H. (2001). Het enigma van de rekenstoornis: procedurele, talige en representatiedeficieten bij achtjarigen met rekenstoornissen in Vlaanderen. Significant, nr. 1/1, 1-21.
- Desoete, A., Roeyers, H., Buysse, A., & De Clercq, A. (2002). Off line matacognitie bij kinderen met rekenstoornissen. Signaal, 38, 42-55.
- Desoete, A., & Stock, P. (2011). Dyscalculie: Zijn er risicosignalen op kleuterniveau? Signaal, 75, 22-32.
- Desoete, A., Van Cauwelaert, R., & Verraest, K. (Red.) (2000). Hardnekkige rekenstoornissen tellen mee in de Centra voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 30, 3-25.
- Desoete, A., & Van Vreckem, C. (2020). Dyslexie: een theoretische update. Signaal, 113, 4-26.
- Desoete, A., Vercaemst, V., Samyn, F., De Busschere, A., Dewulf, B., Baudonck, M., & Vanhaeke, J. (2019). Dyscalculie: een update. Signaal, 109, 4-22.
- Dewitte, Z., Paemeleire, F., & Op de Beeck, B. (2017). Spraakverstaanbaarheidstraining bij een persoon met dysartrie en ernstige cognitieve stoornisen: toepassing van het Cognitive Disabilities reconsidered-Model (CDM-r). Signaal, 98, 30-50.
- Dufourmont, E., Bourgeois, L., Noyez, T., Roels, E., & Desoete, A. (2013). Rekenen en taal: (Hoe) zijn ze gerelateerd? Signaal, 83, 18-33.
- D'hondt, M., De Schepper, J., De Smet, G., Van de Putte, K., & Coussens, M. (2007). Evidence based richtlijnen, klinische paden, zorgprogramma's en zorgprotocollen: een begripsafbakening. Signaal, 61, 4-15.
- D'hondt, M., Desoete, A., Schittekatte, M., Kort, W., Compaan, E., Neyt, F., Polfliet, M. & Surdiacourt, S. (2008). De CELF-4-NL: een opvolger van de TvK? Signaal, 65, 4-16.
- Ebbing, P. (1995). Gehoordiagnostiek bij moeilijk te testen verstandelijk gehandicapten. Signaal, 11, 17-24.
- Gadeyne, E., Ghesquière, P., & Onghena, P. (2003). Schoolvorderingen en leerproblemen in relatie tot gedragsmoeilijkheden bij jonge kinderen. Signaal, 45, 4-23.
- Geenen, G. (2016). In het begin was er armoede: Helpende handen voor jonge kinderen en hun ouders in armoede. Signaal, 94, 20-41.
- Geuzinge, R. (2015). Specifieke veranderingen in het brein door de niet-specifieke factoren van de psychotherapeutische relatie. Een overzicht vanuit een interpersoonlijk neurobiologisch perspectief. Signaal, 93, 42-58.
- Goetmaeckers, J. e.a. (1992). Externe hulpverlening bij kinderen met leerstoornissen: populatie versus profiel. Een exploratief onderzoek: eerste analyse. Signaal, 2, 10-17.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (1993). Valkuilen bij de therapeutische aanpak van spraak- en taalgestoorde kinderen. Signaal, 5, 2-8.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (2000). Achtergronden en overwegingen bij taaltherapie. Signaal, 33, 3-11.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (2007). Taalachterstanden op jonge leeftijd en de effecten van therapie. Signaal, 60, 2-8.
- Graauwmans, P. (1995). Niet-verbale leerstoornissen. Leer- en gedragsstoornissen vanuit een ontwikkelingsneuropsychologisch perspectief. Signaal, 11, 25-31.
- Gunning, B. (1995). Behandelplanning bij kinderen en jeugdigen met ADHD. Signaal, 13, 15-19.
- Hantson, E., Van de Velde, C., Baten, E., De Craene, B., Lemarcq, L., Van De Casteele, B., Pausenberger, P., Janssens, V., & Desoete, A. (2017). Process Communication Model (PCM): een model om meer kinderen/jongeren te bereiken en om als team aan de slag te gaan vanuit een gemeenschappelijke taal. Signaal, 99, 22-43.
- Hellin, P. (2003). Kinderen met Cerebrale Visuele Inperkingen (CVI): Differentiatie van onderzoek, diagnose en behandeling op basis van de stoornissen van de visuele functies. Signaal, 43, 4-37.
- Hendrickx, F.J.P. (1997). De kritische ontwikkelingsbegeleiding in een praktognostisch perspectief. Een inleiding. Signaal, 20, 2-12.
- Hendrickx, F.J.P. (1998). De kritische ontwikkelingsbegeleiding in een praktognostisch perspectief. De dynamische ontwikkelingstheorie. Signaal, 25, 12-37.
- Hermans, A. (1995). Gezinstherapie bij kinderen met een aan autisme verwante contactstoornis in de ambulante revalidatie. Signaal, 12, 23-30.
- Heyns, E. (2016). Het procesmodel van emotieregulatie als inspiratiebron voor een transdiagnostische behandeling. Signaal, 95, 4-21.
- Hoste, E., & Bries, N. (2019). Het implementeren van de
Cogmed-werkgeheugentraining in de begeleiding van specifieke leerstoornissen: een single-casestudie. Signaal, 106, 22-38.
- Imbo, I. (2009). Rekenstrategieën: een vergelijking tussen verschillende culturen met implicaties voor de klinische praktijk. Signaal, 66, 4-24.
- Intervisiewerkgroep Leesstoornissen (2020). Diagnostiek bij lees- en spellingproblemen/stoornissen. Signaal, 133, 28-35.
- Intervisiewerkgroep Meertalige Kinderen (2008). Anamnesegesprekken met ouders van meertalige kinderen: Leidraad voor aanvullende anamnese. Signaal, 64, 22-29.
- Intervisiewerkgroep Rekenstoornissen (2002). Rekenen meten, een eerste stap op weg naar weten… Diagnostiek van rekenstoornissen in Vlaanderen. Signaal, 38, 14-40.
- Jacobs, J., Vanhoof, S., Smessaert, H., & Zink, I. (2014). Validiteit van de taalschalen van de Bayley-III-NL: een verkennend onderzoek. Signaal, 87, 20-32.
- Janssens, A. (2016). Basisonderwijs geven aan kinderen in armoede. Signaal, 94, 42-52.
- Jansseune, C., Ledegen, N., & Vanderhaeghe, B. (1996). Taal en mentale handicap. Specifieke aspecten in de taalontwikkeling en de taaltherapie. Signaal, 15, 2-14.
- Julien, M. (2012). Meertalige kinderen met een logopedisch probleem. Hoe ga je met ze om? Signaal, 79, 12-25.
- Kieboom, T. (2004). Hoogbegaafdheid. Signaal, 48, 22-32.
- Kraijer, D. (1996). Over psychodiagnostiek bij zwakzinnige mensen. Signaal, 14, 13-23.
- Lambert, J. (1996). Is kwaliteitszorg een taak voor de revalidatiecentra? Signaal, 17, 9-15.
- Lambrecht, W., Browaeys, K., & Weytens, K. (2015). Delen van zorg(en): creatief omgaan met de complexiteit in de zorg voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Signaal, 93, 26-35.
- Lambrecht, W., & De Schaepmeester, C. (2016). Depressie en coping na een niet-aangeboren hersenletsel (NAH): preventie en begeleiding via een groepstherapeutisch pakket. Signaal, 97, 16-28.
- Lauteslager, P., van den Heuvel, M., & Bakker, B. (2008). Fysiotherapie voor jonge kinderen met Downsyndroom. Signaal, 63, 4-26.
- Lenoir, M., & Vandorpe, B. (2013). De Körperkoordinationstest für Kinder: KTK-NL. Volledig herwerkte en vertaalde versie, met nieuwe normen voor Vlaanderen/Nederland. Signaal, 83, 4-17.
- Leysen, H., Mostaert, Ch., Patteeuw, T., Roeyers, H., Van Den Heuvel, E., & Zink, I. (2020). ALDeQ-NL,dé Nederlandstalige oudervragenlijst voor moedertaalonderzoek. Signaal, 112, 18-34.
- Luijkx, J. (2006). Executief functioneren. Vergelijkingen tussen ASS, ADHD en een combinatie van beide. Signaal, 55, 18-33.
- Luyssaert, L. (1994). Oogonderzoek bij kinderen. Signaal, 8, 24-28.
- Maes, B. (Red.) (1999). Centra voor ambulante revalidatie in Vlaanderen. Een profilering. Signaal, 29, 3-20.
- Manders, E. (1994). Therapie bij problemen op het vlak van taalpragmatiek. Signaal, 10, 2-8.
- Manders, E., Roeyers, H., Van Den Heuvel, E., & Zink, I. (2015). De Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (RTNA): een nieuw instrument voor taalonderzoek bij kinderen. Signaal, 92, 24-33.
- Marien, K., Onghena, P., Maes, B. (2008). Aanpassing van de Vineland Adaptive Behavior Scales voor Vlaamse kleuters. Signaal, 63, 28-44.
- Mertens, K., Ansoms, N., Kerkhofs, B., van Rhijn, A., & Ceulemans, B. (2010). Kinderen en jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel: Beïnvloedende factoren op het re-integratieproces. Signaal, 72, 40-52.
- Meurs, P., & Cluckers, G. (2003). Specificiteit van het gevoelsleven in de normale en pathologische ontwikkeling: Ontwikkelingspsychopathologisch onderzoek bij achtjarige kinderen. Significant, nr. 2/2, 1-17.
- Meurs, P., Jullian, G., Ferrant, L., El Yahyaoui, M., & Cluckers, G. (2002). Preventieve ontwikkelingsbegeleiding. Aandacht voor de vroege ouder-kindrelatie ter bevordering van de kinderontwikkeling. Signaal, 41, 28-35.
- Minderaa, R.B. (1993). Kinderen met aan autisme verwante contactstoornissen. Signaal, 7, 2-7.
- Mortier, K., Van Hove, G., De Schauwer, E., Van De Putte, I., & Loots, G. (2008). 'Het is gewoon een kind' - Onderzoek over inclusief onderwijs: Ervaringen van leerkrachten. Signaal, 64, 4-21
- Mostaert, Ch., De Smedt, H., & Roeyers, H. (2012). Diagnostiek van taalstoornissen bij meertalige kinderen. Signaal, 79, 4-11.
- Mostaert, Ch., Leysen, H., Buelens, D., & Segers, W. (2016). Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: samenwerking tussen logopedist en taalanalist. Signaal, 95, 22-36.
- Nelis, E. (1992). Over mythes en mogelijkheden in de revalidatie. Signaal, 4, 18-22.
- Njiokiktjien, Ch., & Verschoor, A. (2017). De sociale relatie in de ontwikkeling en ontwikkelingsstoornissen: belichaamde processen. Signaal, 98, 4-29.
- Offeciers, E., & Peeters, S. (1992). De cochleaire inplant, een prothese voor totaal dove patiënten. Signaal, 3, 2-10.
- Paemeleire, F. (2005). Gebruik van cognitief neuropsychologische taalmodellen bij de diagnostiek van woordvindingsproblemen. Signaal, 51, 4-22.
- Paemeleire, F. (2007). Aandachtsproblemen bij volwassenen: Zelfevaluatie en behandeling via het totaalpakket Focumix. Signaal, 59, 4-21
- Paemeleire, F., Heirman, M., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2009). Behandeling van volwassenen met executieve stoornissen na een niet-aangeboren hersenletsel. Signaal, 67, 4-27.
- Paemeleire, F., Desmet, L., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2011). Coaching bij volwassenen met dysartrie: Concrete methodieken uit Dysamix. Signaal, 76, 16-40.
- Paemeleire, F., Desmet, L., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2014). Focus op de externe factoren van de ICF bij de behandeling van volwassenen met dysartrie. Signaal, 87, 4-18.
- Pascal-Claes, F. (1994). Assessment in het proces van rehabilitatie. Een casus. Signaal, 9, 9-24.
- Pascal-Claes, F. (2002). Psychiatrische revalidatie voor kinderen en adolescenten: een beroep met toekomst. Signaal, 41, 4-27.
- Pazmany, E., Demesmaeker, G., & Verreyken, S. (2019). Maatschappelijke tendensen en beleidsveranderingen in het ortho(ped)agogische werkveld: Impact op de taakinvulling van de hulpverlener, het aanwervingsbeleid en de personeelsformatie. Signaal, 109, 23-37.
- Peeters, W. (2020). Gezinsgerichte behandeling van kinderen met autisme. Signaal, 112, 4-17.
- Pieters, S., Desoete, A., Roeyers, H., & Van Waelvelde, H. (2013). Daar had ik niet op gerekend! De relatie tussen motorische en rekenproblemen bij lagereschoolkinderen. Signaal, 82, 4-18.
- Pieters, T. (2005). Een eeuw omgang met “moeilijk en druk” gedrag. Signaal, 53, 12-27.
- Prinsen, A. (2019). SADL-3: een instrument om ziekte-inzicht bij hersenletsel te bepalen. Signaal, 107, 22-29.
- Prinsen, A., & Witteveen, E. (2020). Traag treuren: een verkenning over rouw en verdriet bij mensen die leven met een hersenletsen. Signaal, 111, 32-37.
- Ramaekers, S., & Suissa, J. (2010). Wanneer is ‘goed’ ook ‘goed genoeg’? Enkele kanttekeningen bij de verwetenschappelijking van de ouder-kindrelatie. Signaal, 72, 4-21.
- Reysen, A. (2010). Hechting, een nieuwe ster aan het hulpverleningsfirmament? Signaal, 70, 4-19.
- Rigole, J. (1991). Vroegtijdige detectie van spraak- en taalontwikkelingsstoornissen. Voorstellen van een concreet project. Signaal, 1, 9-13.
- Rigole, J. (2001). Effectonderzoek door het Centrum voor Ontwikkelingstherapie. Signaal, 36, 4-23.
- Rijckaert, J. (2000). Een bijdrage tot de betekenis van dB-eenheden bij vocale audiometrie en de ijking van de vocale audiometer. Signaal, 32, 3-12.
- Roelandts, D. (2004). Jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen: psychoanalytische ideeën. Signaal, 48, 4-20.
- Roelandts, D. (2007). Een Ander discours: Kwalitatieve benadering van ADHD in het Lacaniaans. Signaal, 61, 16-32.
- Roeyers, H., & Impens, K. (1994). De rolnemingsvaardigheden van kinderen met autisme. Signaal, 9, 2-8.
- Roeyers, H., Verhoeven, H., & Antrop, I. (1997). Het kind met ADHD in het basisonderwijs. Een exploratief onderzoek naar de ervaring van leerkrachten. Signaal, 21, 15-24.
- Rombouts, E., Maes, B., & Zink, I. (2016). Rol van begeleiders en leerkrachten in het gebruik van Spreken met Ondersteuning van Gebaren (SMOG). Signaal, 97, 4-15.
- Rombouts, E., Maes, B., & Zink, I. (2018). Wanneer en hoe vaak gebruiken begeleiders en leerkrachten SMOG? Signaal, 102, 12-21.
- Ruysschaert, L., De Bolle, M., & De Fruyt, F. (2009). De relatie tussen symptomen van angst/depressie en sociale status bij kinderen. Signaal, 67, 28-45.
- Savoir, A. (1998). Torticollis. Een niet te verwaarlozen aspect in de diagnostiek. Signaal, 22, 24-27.
- Scheiris, J. (1992). Leerstoornissen en revalidatie. Signaal, 2, 2-9.
- Scheiris, J. (1998). Het belang van wetenschappelijk onderzoek in de gezondheids- en welzijnszorg. Signaal, 23, 17-31.
- Scheiris, J. (1999). Kwalitatieve en kwantitatieve psychodiagnostiek. Signaal, 26, 3-14.
- Scheiris, J., & Desoete, A. (2008). De prevalentie van enkele specifieke ontwikkelings- en gedragsstoornissen en hun comorbiditeit. Signaal, 62, 4-14.
- Scheiris, J., & Rigole, J. (2002). Multidisciplinaire revalidatie voor kinderen met leerstoornissen: een netwerkvisie. Signaal, 38, 4-13.
- Scheiris, J., & Van Hove, H. (1995). Hulpverlening vóór de zorg. Revalidatie als middel tot zorgreductie. Signaal, 13, 2-14.
- Schepers, B. (2015). Hulpverlening bij het syndroom van Korsakov: door de mazen van het netwerk of toch niet? Voorstelling van een vierfasenzorgprogramma. Signaal, 90, 20-40.
- Schittekatte, M. (2000). Het hertesten van intelligentie bij kinderen: een literatuurstudie. Significant, nr. 0/1, 1-21.
- Schouten, B., Mariën, P., Vandeberg, M., Motmans, K., Lorent, G., & Liessens, D. (2020). Vooruitgang in de chronische fase na NAH: kwantitatieve gegevens van een praktijkonderzoek (RINAH). Signaal, 111, 4-15.
- Sijmons, H., & Simoens, A. (2004). Integratie van een neurobiologische en een socio-emotionele benadering bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen in een Centrum voor Ambulante Revalidatie: Een niet-protocollair compromis. Signaal, 46, 4-19.
- Simons, J. (1998). De psychomotorische diagnostiek gewikt en gewogen. Signaal, 22, 2-15.
- Simons, J. (2001). Evidence based psychomotorische diagnostiek en therapie bij kinderen en jeugdigen. Significant, nr. 1/2, 1-23.
- Simons, J., & Janssens, N. (1994). Het verband tussen de handsnelheid en de schrijfmotoriek. Signaal, 8, 2-12.
- Simons, J., & Van Hofstraeten, S. (2002). Evolutie van de basismotoriek bij normale kinderen geëvalueerd aan de hand van de Test of Gross Motor Development. Signaal, 40, 4-18.
- Singelee, S. (1992). Sociale vaardigheidstraining vanuit gedragstherapeutisch standpunt bij auditief gehandicapte jongvol-wassenen en volwassenen. Signaal, 3, 19-24.
- Smis, W. (1994). Wat is kinderpsychotherapie? Een psychodynamische benadering. Signaal, 8, 13-23.
- Splingaer, G. (2005). Help, mijn kind heeft therapie nodig! Een gezinstherapeutische visie. Signaal, 50, 4-32.
- Spruyt, K. (2003). Het diagnostisch instrument gezien door de ogen van de gebruiker. Signaal, 44, 26-45.
- Steyaert, J. (2003). Het syndroom van Gilles de la Tourette: De complexiteit van kliniek, oorzaken en behandeling. Signaal, 44, 4-25.
- Stevens, M., De Cauwer, H., Soontjens, K., Spaepen, A., & Van Grieken, S. (2020). Effect van de lockdown voor COVID-19 op bewoners van een residentiële voorziening. Signaal, 113, 56-63.
- Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Dyscalculie, een stoornis met vele gezichten. Een overzichtsbespreking van subtyperingen bij rekenstoornissen. Signaal, 59, 22-43.
- Tyncke, M. (2018). Ondersteuning voor gezinnen met een kind, jongere of volwassene met autisme. Signaal, 103, 34-37.
- Titeca, D., Roeyers, H., & Desoete, A. (2015). Vroegnumerieke competenties en rekenvaardigheden bij kinderen met een autismespectrumstoornis. Signaal, 91, 4-16.
- Torbeyns, J., Dereymaeker, E., Van Ouytsel, K., Verschaffel, L., & P. Ghesquière (2004). Ontwikkeling van aanvankelijke rekenstrategieën bij kinderen met rekenproblemen. Significant, nr. 3/2, 1-22.
- Torbeyns, J., Vanoverberghe, M., Ghesquière, P., & Verschaffel, L. (2005). Ontwikkeling van geheugenkennis bij kinderen met rekenmoeilijkheden. Signaal, 50, 34-50.
- Tremmery, B. (2009). ADHD en kleuters: Zijn vroegdiagnostiek en behandeling op jonge leeftijd mogelijk? Signaal, 69, 4-14.
- Van Borsel, J. (2010). Psychogene spraakstoornissen: een kennismaking. Signaal, 72, 22-39.
- Van Bost, G., Cornelis, A., & Van Weyenbergh, J. (2006). Diagnostiek bij niet-aangeboren hersenletsel in de Centra voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 54, 22-42.
- Van Bost, G., Lambrecht, W., De Schryver, P.J., Muylaert, I., Omey, K., Van Gils, A., & Crombez, G. (2015). Levenskwaliteit: het essentiële doel van NAH-revalidatie. Signaal, 93, 4-24.
- Van den Bergh, W. (2004). EEG-biofeedback bij AD(H)D: Een nieuwe therapie. Signaal, 46, 20-25.
- Van den Broeck, W. (2001). De relatie tussen technisch en begrijpend lezen. Een kritische evaluatie van de whole language-benadering. Signaal, 35, 4-27.
- Van Den Driessche, K. (2016). Apathie na CVA: hoe te behandelen en welke tips mee te geven aan mantelzorgers? Signaal, 96, 4-16.
- Van den Wyngaert, E., Baeyens, D., Van Dyck, L., & De Keyzer, W. (2011). De effectiviteit van inname van omega-3-vetzuren in de behandeling van ADHD: een literatuuronderzoek. Signaal, 74, 4-18.
- Van der Giessen, J. (2006). Interactie in beeld. Video-interactiebegeleiding ondersteunt hulpverlening. Signaal, 56, 4-19.
- Van der Paelt, S., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2013). Vroegbegeleiding van peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Signaal, 84, 4-15.
- Van der velde, K., Andries, C., & Schittekatte, M. (2007). De TEA-Ch: een meerwaarde voor de klinische praktijk? Klinische bevindingen bij kinderen met ADHD. Signaal, 58, 4-23.
- Van Deuren, H., Loots, G., & Thoné, H. (1996). Visuele stimulatie. Een ervaringsrapport over de voordelen van het gebruik van de donkere kamer in de therapie aan slechtziende kinderen. Signaal, 16, 2-6.
- Van De Voorde, S., Roeyers, H., & Desoete, A. (2013). De comorbiditeit tussen ADHD en dyslexie. Signaal, 85, 4-20.
- Van De Walle, B., Herreman, I., & Zink, I. (2018). Protocol Diagnostiek Ontwikkelingsdysfasie (PDOD). Signaal, 104, 4-38.
- Van Esch, L., Ceulemans, E., Van Leeuwen, K., & Noens, I. (2019). Opvoeden van adolescenten met autismespectrumstoornis. Enkele studies over opvoedingsgedrag van moeders in de kijker. Signaal, 107, 4-11.
- Van Elburg, L., van Ruijven, S., & Missinne, T. (2019). Sherbore Samenspel. Bewegingsspelvormen, heilzaam bij kwetsbare hechtingsrelaties. Signaal, 108, 16-20.
- Van Hees, V. (2005). Dyslexie in het secundair onderwijs. STICORDI-maatregelen: een noodzaak voor dyslectici. Signaal, 51, 4-17.
- Van Hove, H. (1999). Personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Pleidooi voor een ambulante revalidatie van functionaliteitsdefecten. Signaal, 27, 28-44.
- Van Lingen, C., Vogels, A., Swillen, A., Vantrappen, G., Devriendt, K., & Fryns, J.P. (1999). Velocardiofaciaal syndroom (VCFS): een fenotypisch spectrum. Signaal, 28, 19-25.
- Van Loy, A., Pieters, S., & Desoete, A. (2011). Kinderen met visueel-ruimtelijke tekorten: zijn er gedragsproblemen aan gekoppeld? Signaal, 77, 4-17.
- Van Reekum, A., & Schmeets, M. (2010). De gen-omgevingsinteractie en de psychiatrie: Nieuwe visie op de invloed van de vroege omgeving. Signaal, 70, 20-33.
- Van Vreckem, C. (2015). Problemen met begrijpend lezen effectief aanpakken: het belang van 'wat' en 'hoe'. Signaal, 91, 18-40.
- Van Vreckem, C. (2018). Het handelingsgericht onderzoeken van spellingvaardigheden bij kinderen met leerstoornissen: een must! Signaal, 102, 4-11.
- Van Vreckem, C., & Callens, S. (2018). Voorkomen is beter dan genezen: kwetsbare kleuters spelend en effectief begeleiden naar een betere leesstart. Signaal, 105, 16-33.
- Van Waelvelde, H. (1998). Psychomotoriek. What’s in a name? Signaal, 22, 16-23.
- Van Waelvelde, H. (2000). Motorische ontwikkelingsproblemen. Signaal, 31, 19-29.
- Van Waelvelde, H. (2001). Kritische kanttekeningen bij het gebruik van de Movement-ABC bij kinderen van vier à vijf jaar. Signaal, 34, 18-24.
- Van Waelvelde, H. (2002). Een nieuwe kijk op motorische controle en motorisch leren: implicaties voor het kinesitherapeutisch handelen: Deel 1: Motorische controle. Signaal, 39, 20-31.
- Van Waelvelde, H. (2002). Een nieuwe kijk op motorische controle en motorisch leren: implicaties voor het kinesitherapeutisch handelen: Deel 2: Motorisch leren. Signaal, 40, 20-26.
- Van Waelvelde, H., Peersman, W., De Mey, B., & Smits-Engelsman, B. (2012). SOS: een instrument om schrijfmotorische problemen op te sporen. Signaal, 80, 4-12.
- Vandamme, D. (1998). Model Of Human Occupation (MOHO). Een ergotherapeutisch conceptueel praktijkmodel. Signaal, 25, 2-11.
- Vandenbroucke, L., Verschueren, K., & Baeyens, D. (2017). In kaart brengen van problemen met executieve functies: het gebruik van vragenlijsten en prestatietaken. Signaal, 101, 4-20.
- Vanderheyden, V. (1993). Psychomotorische groepstherapie bij hyperkinetische kinderen en hun ouders. Signaal, 6, 15-19.
- Vandewalle, E., Boets, B., Ghesquière, P., & Zink, I. (2014). Fonologische ontwikkeling bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie: een longitudinale studie. Signaal, 86, 32-59.
- Vanheule, S. (2011). Opvoeden vanuit de apothekerskast? Kanttekeningen bij het psychiatriseren van kinderen. Signaal, 77, 18-35.
- Vanryckeghem, M. (1997). De Communication Attitude Test en het verband met de ernst van het stotteren. Bepaald via het percentage niet-vloeiendheid en een beoordelingsschaal. Signaal, 19, 2-10.
- Vansteelandt, J., Vercruysse, E., Schelpe, L., Deklerck, J., & Roeyers, H. (2013). De waarde van de CELF-4-NL in diagnostiek na gebruik van testmodificaties bij successief tweetalige kinderen tussen 5;0-5;5 jaar uit West-Vlaanderen. Signaal, 84, 26-40.
- Vanvuchelen, M., Bielen, A., & Neerlinckx, E. (2003). De F-lijst: hoe realistisch zijn de terugbetalingsvoorwaarden voor kinesitherapie bij kinderen met psychomotorische ontwikkelingsstoornissen? Onderzoek naar het gebruik van psychomotorische tests in de Vlaamse revalidatiecentra. Signaal, 42, 20-41.
- Vanvuchelen, M., Mulders, H., & Smeyers, K., (2003). Onderzoek naar de bruikbaarheid van de recente Amerikaanse Peabody Developmental Motor Scales-2 voor vijfjarige, Vlaamse kinderen. Signaal, 45, 24-41.
- Verdyck, L. (1993). Taalontwikkelingsstoornissen bekeken vanuit een systeemtheoretische bril. Verkenning vanuit een casus van electief mutisme. Signaal, 5, 9-21.
- Verhaeghe, S., van Zuuren, F., Grypdonck, M., Duijnstee, M., & Defloor, T. (2008). De confrontatie met traumatisch coma: Een onderzoek naar de beleving van familieleden. Signaal, 62, 16-29.
- Verliefde, E. (1997). Sociale vaardigheden. Een toepassing van een sociaal redzaamheidsprogramma voor zwakbegaafde jongeren gebaseerd op Goldstein bij Vlaamse BO-kinderen van type 8 (moeilijk lerende kinderen). Signaal, 18, 3-15.
- Vermeulen, P. (1999). Brein bedriegt. Autismespectrumstoornissen bij personen met een normale begaafdheid. Signaal, 28, 3-18.
- Verschueren, R. (1992). Persoonlijke aspecten in de hulpverleningsrelatie. Signaal, 4, 10-16.
- Verstraete, E. (1994). Revalidatie met de elektrische binnenoorprothese. Signaal, 10, 14-19.
- Verstraete, E. (2001). Vroegtijdige revalidatie van slechthorende baby’s. Signaal, 35, 28-46.
- Verstraete, E. (2016). Een wandeling door de geschiedenis van de audiologie. Signaal, 96, 18-29.
- Verstuyf, J., Vansteenkiste, M., De Pauw, S., Boone, L., van der Kaap-Deeder, J., & Weymeis, H. (2014). 'Moetivatie' of motivatie? Over vitamines voor therapietrouw, duurzame gedragsverandering en groei. Signaal, 89, 22-49.
- Verté, S., Peeraer, E. Roeyers, H., & Antrop, I. (2000). De niet-verbale leerstoornissen in Vlaanderen: een exploratief onderzoek. Significant, nr. 0/3, 1-22.
- Verté, S., & Roeyers, H. (2003). Executive functioning (EF): Een concept in volle ontwikkeling. Signaal, 42, 4-19.
- Veys, J., Desnerck, G., & Mestdagh, C. (2017). Verkennend onderzoek naar het gebruik en de implementatie van de ICF in de ambulante revalidatie in Vlaanderen. Signaal, 101, 22-36.
- Volders, B., & Audenaert, K. (2016). Centra voor Ambulante Revalidatie: another brick in the wall? Kiezen voor kinderen die opgroeien in kansarmoede. Signaal, 94, 4-19.
- Warnez, J. (1993). Bright Start. Cognitive Curriculum for Young Children: toepassing binnen een therapeutische setting. Signaal, 5, 22-29.
- Warnez, J. (2001). Bright Start (Haywood): Een overzicht van de studies naar de effectiviteit van “Goed begonnen… Denkstimulering bij jonge kinderen”. Signaal, 37, 4-17.
- Warreyn, P., & Roeyers, H. (2006). Vroege sociaal-communicatieve vaardigheden bij peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Een stand van zaken. Signaal, 54, 4-20.
- Warreyn, P., & Roeyers, H. (2015). Zie wat ik zie, doe wat ik doe. Het stimuleren van imitatie en gedeelde aandacht bij peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Signaal, 92, 4-21.
- Warreyn, P., Schietecatte, I., Dereu, M., Ruysschaert, L., Van der Paelt, S., & Roeyers, H. (2012). Het opvolgen van broertjes en zusjes met een autismespectrumstoornis: achtergrond, voorlopige resultaten en oproep tot medewerking. Signaal 81, 4-13.
- Wieme, J. (1994). Seksuele mishandeling en incest. Vroeg of laat moet je het zien. Signaal, 10, 9-13.
- Zevenbergen, H. (2012). Waarom interculturalisatie moeilijker is dan het lijkt. Signaal, 79, 26-30.
- Zink, I. (1997). De RTOS: hoe zinvol ingrijpen bij zwakke testresultaten op jonge leeftijd? Signaal, 21, 2-14.
- Zink, I., & Lembrechts, D. (2000). De Nederlandstalige Nonspeech Test (NNST): een nieuw diagnostisch instrument voor vroege communicatie. Significant, nr. 0/2, 1-16.