images

Signaal Digitaal

 

Even voorstellen ...

De opvolger van het papieren tijdschrift Signaal is een online variant en luistert naar de naam Signaal Digitaal. Het doel blijft relevante en significante kennis en informatie ter beschikking stellen van de professionele hulpverlener. Online artikels vormen de basis van Signaal Digitaal, maar ze worden ondersteund door digitale kanalen (o.a. webinar en online discussieforum). 

In plaats van artikels op papier te bundelen in een nummer, stelt Signaal Digitaal ze voortaan stuk voor stuk online voor. Informatie op maat dus, met een online kantje, zodat je bijblijft in je vakgebied.

Een deelnemer getuigt: “Heel boeiend! Het is zeer aangenaam om naast het artikel ook de stem van de auteur te horen en daar extra uitleg en verdieping bij te krijgen. Daarnaast is er ook tijd voorzien om vragen te stellen en samen op zoek te gaan naar concrete tips en antwoorden. Voor mij was het alvast geslaagd."
 

Hoe werkt Signaal Digitaal?

Artikels vormen de basis voor een interactief online gebeuren. De auteur stelt de inhoud van het artikel kort voor in een webinar. Onmiddellijk daarna is interactie (vraagstelling, discussie, netwerking) mogelijk over het voorgestelde thema. En waar blijft het artikel? Wie inschrijft voor een Signaal Digitaal Webinar krijgt de tekst bij aanvang in handen.

Nadat de auteur het artikel voorgesteld heeft, ben je vast helemaal klaar om de tekst tot in detail te lezen. Resultaat? Geen stapels ongelezen artikels of tijdschriften meer, waar je je ooit eens door moet worstelen. Want je bent als het ware al opgewarmd!

Kan je niet aanwezig zijn op het Signaal Digitaal Webinar? Geen nood, we nemen het op (weliswaar excl. de vraagstelling) en stellen het daarna, samen met het artikel in PDF, als publicatie ter beschikking in onze webshop.

We beseffen goed dat niet alle artikels zich tot webinars zullen lenen. Het ligt in onze intentie om later ook losse artikels aan te bieden.
 

Signaal Digitaal artikels


Jaargang 2021

  • Paemeleire, F., Moerkerke, L., & Fierens, L. (2021). Communicatie-ondersteuning bij volwassenen met ernstige afasie: GLOBAMIX als toolbox om restvaardigheden te exploreren. Signaal Digitaal 2021-1. > Download artikel
  • Pascal-Claes, F. (2021). ACT voor het brein - Hersenproblematiek: verworven of ontwikkelingsvariant. Signaal Digitaal 2021-2. > Download artikel

  • Waelkens, V. (2021). Spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD): vuistregels voor diagnostiek en therapie. Signaal Digitaal 2021-3. > Download artikel

  • Reynaerts, S., Van Gompel, E., Van Den Heuvel, E., Zink, I., & Rombouts, E. (2021). Ervaringen van ouders omtrent ondersteunde communicatie bij kinderen met het Rett en Angelman syndroom. Signaal Digitaal 2021-4. > Download artikel
     

Jaargang 2022

  • Demesmaeker, G. (2022). Het KEUVEL-kader: een leidraad en pleidooi voor nabijheid in een persoonlijk-professionele relatie. Signaal Digitaal 2022-1. > Download artikel

  • De Cock, A., De Mol, P., & Theeuws, C. (2022). Het Functioneel neurologische symptoomstoornis (FNSS) bij kinderen en jongeren: Residentieel interdisciplinair revalidatietraject. Signaal Digitaal 2022-2. > Download artikel

  • Veys, J. (2022). De meerwaarde van ICF voor de ambulante revalidatiesector. Een onderzoek van het ICF-LabSignaal Digitaal 2022-3. > Download artikel

  • Desoete, A. (2022). Vraag het aan... Interview over leerstoornissen. Signaal Digitaal 2022-4. > Download artikel / interview
     

Jaargang 2023

  • Vanopstal, K., Manders, E., Verbesselt, J., & Vanopstal, J. (2023). De terminologie van spraakklankstoornissen, een update. Signaal Digitaal 2023-1 > Download artikel

  • Van Vreckem, C., & Desoete, A. (2023). Is 'meten van' en 'inzetten op' lezen en spellen bij leerlingen met en zonder dyslexie in het secundair onderwijs verloren moeite of de moeite waard? Signaal Digitaal 2023-2 > Download artikel

  • Van Eerdenbrugh, S. (2023). Stottertherapieën voor kleuters in model gebracht. Deel 1: Wetenschappelijke basis voor twee stottermodellen. Signaal Digitaal 2023-3 > Download artikel

  • Van Eerdenbrugh, S. (2023). Stottertherapieën voor kleuters in model gebracht. Deel 2: Het gebruik van de modellen bij drie stotterbehandelingen. Signaal Digitaal 2023-4 > Download artikel
     

Jaargang 2024

  • Vanaken, G.-J. (2024). Neurodiversiteit: een nieuwe blik op autisme en autismehulpverlening. Signaal Digitaal 2024-1 > Download artikel

  • Baeyens, D. (2024). De ontwikkeling van executieve functies in het basisonderwijs: een bijzondere rol voor de leerkracht. Signaal Digitaal 2024-2 > Download artikel

  • Pollé, S., Huizinga, M., Sankalaité, S., Weeda, W., & Baeyens, D. (2024). Psychometrische eigenschappen van de Behavior Rating Inventory of Executive Function-2 (BRIEF-2) in Vlaanderen. Signaal Digitaal 2024-3 > Download artikel

  • Baten, E., & Desoete, A. (2024). Begrijpen van wiskundige leerervaringen en -prestaties vanuit een Opportunity-Propensity-perspectief bij kinderen met en zonder rekenstoornis. Signaal Digitaal 2024-4 > Bestellen

 

 

Index artikels Signaal

Alle op papier gepubliceerde artikels uit Signaal (tot 2020). Sinds 2005 is alles gratis te downloaden in PDF. Oudere artikels kan je opvragen in de Sig-bib.

De artikels staan alfabetisch op auteur. Je kan snelzoeken via de eerste letter van de familienaam (eerste auteur):

A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z

CONTACTEER ONS