Theme |
Cognitie en gedrag
|
Type | Symposium |
Code | 061 |
Date(s) |
29/04/2025 |
Time |
09:30h until 16:30h |
Location |
Sig Gijzegem |
Price | € 168,00 - € 140,00 for participants |
Registration deadline | 31/03/2025 |
Duration | 5,00h |
Verstandelijke beperking - kinderen/jongeren - zorg - diagnostiek
Tijdens dit symposium staan we stil bij de vraag hoe we er als zorg- en/of onderwijsprofessionals anno 2025 samen optimaal voor kunnen zorgen dat kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking samen met hun ouders een zorgtraject doorlopen waarin ze gezien, gehoord, begrepen en actief betrokken worden.
De sprekers van dit symposium kijken elk vanuit hun eigen professionele expertise en achtergrond naar deze kinderen en jongeren, die stuk voor stuk uniek zijn en daardoor nood hebben aan een unieke begeleiding, startend bij een juiste inschatting van hun cognitieve, emotionele en gedragsmatige eigenschappen en mogelijkheden.
Tijdens dit symposium kom je te weten hoe een kwaliteitsvolle diagnostiek en begeleiding er bij kinderen en jongeren met een (vermoeden) van een verstandelijke beperking kan uitzien, ook wanneer de cliënt (en zijn/haar ouders) een totaal andere culturele achtergrond hebben.
dr. Femke Cathelyn - Richtlijnen en praktijktips voor een kwaliteitsvol diagnostisch traject bij personen met een (vermoeden van) verstandelijke beperking
Een kwaliteitsvol diagnostisch proces vormt dé basis voor persoonsgerichte zorg bij cliënten met een (vermoeden van) verstandelijke beperking. Maar hoe geef je zo’n diagnostisch proces op een kwaliteitsvolle manier vorm? Tijdens deze lezing stelt het KCD de vernieuwde Richtlijn Diagnostiek verstandelijke beperking voor en speelt hiermee in op actuele uitdagingen in het diagnostisch werkveld.
We gaan eerst dieper in op het selecteren van kwaliteitsvolle instrumenten en methodieken, testdiagnostiek bij diverse doelgroepen, en belangrijke aandachtspunten bij het rapporteren van onderzoeksresultaten. Daarna zoomen we uit en bespreken we belangrijke randvoorwaarden voor het breder diagnostisch proces. Hoe zet je in op participatie bij cliënten met een (vermoeden van) verstandelijke beperking en zorg je voor eigen regie? Waar let je op wanneer het cliëntsysteem een migratieachtergrond heeft? Hoe ga je voorbij een diagnostisch label en kom je tot zorg op maat? Deze belangrijke vragen zullen we beantwoorden aan de hand van concrete richtlijnen, handvaten en praktijktips.
dr. Filip Morisse - Behoeftegestuurd assessment en diagnostiek van personen met een verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidsproblemen
Internationaal aanvaarde diagnostische en classificatiesystemen zijn zo goed als onbruikbaar bij personen met een verstandelijke beperking. IQ-cijfers zijn veelal onbetrouwbaar en zijn slecht voorspellend voor ondersteuningsnoden. Hoewel iedere professional deze stellingen deelt, staan de meeste beeldvormende en diagnostische verslagen nog bol van beperkingen en etiketten.
Stel je eens voor dat we ieder symptoom of gedragsprobleem zouden omschrijven als een behoefte en bijkomende ondersteuningsnood. Het kunnen differentiëren van het emotionele, cognitieve en sociale ontwikkelingsniveau leidt tot een beter begrip van de achterliggende betekenis van het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking, van hun mogelijkheden en kwetsbaarheden.
Lang was er geen (wetenschappelijke) aandacht voor emotionele ontwikkeling. In de afgelopen decennia zijn er manieren ontwikkeld om de adaptieve en emotionele ontwikkeling in te schatten. Professionals kunnen een zogenaamde klinische inschatting doen of ze kunnen gebruikmaken van een van de beschikbare schalen, zoals de SEO-R² of de SEO-V².
Hilde Zevenbergen - Een ouder met een andere culturele achtergrond in de spreekkamer
De testen zijn gedaan, je bent klaar om de uitslagen en de vervolgstappen te gaan bespreken met ouders. Misschien moet je een moeilijke boodschap overbrengen, maar je wil wel dat de samenwerking met ouders in stand blijft. Maar dan loopt het ineens helemaal niet. Waarom reageren ouders zo anders dan je had verwacht? Wat is er aan de hand? Welke rol speelt cultuur hierin? En nee, niet alleen die van de ouders, maar ook de cultuur van de hulpverlener, want daar gaan we ook naar kijken.
Leen De Neve - Emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking: van inschatting naar ondersteuning
Dat rekening houden met de soms broze binnenkant van kinderen en jongeren - met hun emotionele ontwikkeling - kan helpen in de ondersteuning, vindt meer en meer ingang in diverse hulpverleningsvormen en therapeutische ondersteuning. Maar hoe doe je dat dan precies? Hoe stem je af op basale emotionele behoeften bij kinderen en jongeren? En wat heb je daarvoor nodig, als de interactie niet steeds zo evident is? Wat hebben gezinnen en ondersteuners nodig om – als ze onder druk staan – toch verder te blijven doen? Hoe kan je blijven zoeken naar dingen die goed werken?
dr. Femke Cathelyn
Wetenschappelijk medewerker bij het Kwaliteitscentrum voor Diagnostiek (KCD)
dr. Filip Morisse
Orthopedagoog en doctor in de pedagogische wetenschappen
Hilde Zevenbergen
Hilde werkt al ruim 25 jaar als orthopedagoog in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze is daarnaast ook trainer en auteur van het boek 'Veel culturen, één zorg', Nelissen, Soest, 2004.
Leen De Neve
Leen is orthopedagoog en coördinator van Outreach De Steiger, Psychiatrisch Centrum Dr. Guislain in Gent.
Beoefenaars van gezondheidszorgberoepen, begeleiders, personen werkzaam in de onderwijssector en hun leidinggevenden.
Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking
Early bird-prijs tot en met 16 maart 2025: 168 euro (participanten 140 euro)
Prijs vanaf 17 maart 2025: 183 euro (participanten 155 euro)
Uurregeling van de dag: