Over- en onderprikkeling voorkomen in een klascontext

Met een andere bril kijken naar alertheid, bewegingsgedrag en prikkels
Theme
Cognitie en gedrag
Type Studiedag
Code 056
Date(s) 16/04/2024
Time 09:30h until 16:30h
Location Thomas More Campus Geel
Price € 122,00 - € 105,00 for participants
Registration deadline 15/04/2024
Duration 6,00h
Professional training

The registraton deadline for this activity has passed.

Extra info

Trefwoorden

(Zintuiglijke) prikkelverwerking / zelfregulerend gedrag / oefeningen en casussen
 

Inhoud

Tijdens deze studiedag bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten, o.a. kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke stijlen.

Heel wat kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Ze trachten dan ook vanuit hun zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hen haalbare manier hun balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat vanuit de (klas)omgeving niet altijd even aangenaam ervaren wordt.

We zoomen in op 4 mogelijke kwadranten en brengen een kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de leerling in kaart. We bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de 7 zintuigen. Dat passen we toe a.d.h.v. oefeningen, film- en casusanalyses.

Door wie?

Karen Van Dyck

Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeute - Erkend auti- en gedragscoach - Leersteuncentrum ExpAnt (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties

Voor wie?

Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon kleuter-, basis- en secundair onderwijs, en hulpverleners uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, CLB-medewerkers en begeleiders, zowel in zorg als in onderwijs.
 

Over wie?

Kinderen van 3 tot 18 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Maximum 40 deelnemers

 
Delen via social media

The registraton deadline for this activity has passed.

CONTACTEER ONS