Auteur | Veerle Waelkens |
Prijs | € 0,00 |
Extra | 17 pagina's |
ISBN | ISSN 07786026 |
Categorie | Spraak en taal |
Spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD): Vuistregels voor diagnostiek en therapie
(Veerle Waelkens)
Abstract artikel
Op basis van recente evidentie en een concrete definitie willen we vuistregels voor onderzoek en therapie aanreiken rond spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD). Deze zijn direct toepasbaar in de klinische setting. Er wordt aangegeven hoe de ouders te betrekken in de therapie en waarom dat zo belangrijk is. Er worden ook tips geformuleerd die voor leerkrachten belangrijk zijn.
Na het verschijnen van het boek ‘Spraakontwikkelingsdyspraxie, het watervalmodel in de praktijk’ (Waelkens, 2017) blijft er een sterke vraag uit het werkveld naar concrete en snelle manieren om SOD te herkennen en te differentiëren. De vraag wat nu precies het verschil maakt in therapie blijft persistent. Dezelfde topics blijven ook prominent aanwezig in research tussen 2018 en 2021. Doordat kinderen met SOD een zeer heterogene groep vormen en hun specifieke kenmerken evolueren over de tijd en naargelang de hoeveelheid en soort therapie die ze kregen, zijn er meestal veel beperkingen aan researchprojecten. Deze beperkingen houden dan weer de ambivalentie en twijfel in stand over duidelijke diagnostische criteria, diagnostische activiteiten en werkzame elementen voor therapie. Op basis van evidentie en klinisch redeneren worden in dit artikel vuistregels geformuleerd, die worden voorgesteld tijdens het webinar.
Download hier het artikel in PDF