Neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen: een praktisch overzicht

Code 21
Thema
Hersenletsel (NAH)
Type
Code 21
Wanneer 07/04/2014
Uur 09:00u tot 16:30u
Waar
Prijs € 66,00 - € 55,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/04/2014
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Wat betekent het neuropsychologische onderzoek in de klinische praktijk? Welke informatie haal je uit bepaalde tests? Welk materiaal is in Vlaanderen beschikbaar? Wat is het best bruikbaar? Hoe link je de onderzoeksresultaten aan de klinische praktijk? En hoe vertaal je deze naar behandeladviezen of omgangstips? Veel vragen waarop we tijdens deze studiedag een antwoord proberen te formuleren.

We overlopen eerst een aantal neuropsychologische deelgebieden zoals aandacht, geheugen, executieve functies, visuoconstructie, enz. Bij wijze van inleiding geven we telkens een bondig theoretisch overzicht van de cognitieve functie. Daarna volgt een overzicht van een aantal bruikbare tests met hun voor- en nadelen. Het theoretische luik is belangrijk om de besproken tests te kunnen situeren (o.a. qua bruikbaarheid).

Deze studiedag houdt het midden tussen een ex-cathedra lezing en een interactief gebeuren, doorspekt met voldoende praktijkillustraties.

Noot: Deelnemers zijn na deze studiedag niet zomaar klaar om zelf neuropsychologische diagnostiek uit te voeren. Het doel is vooral een beter inzicht te krijgen in de bruikbaarheid en de relevantie van dit gespecialiseerde onderzoeksmateriaal.

Begeleiding

Wouter Lambrecht is als klinisch neuropsycholoog verbonden aan de NAH-unit van PC Caritas te Melle en de Hersenletselpraktijk te Gent.

Noortje Hermans, neuro- en revalidatiepsycholoog, is werkzaam als lector Klinische Neuropsychologie en Revalidatiepsychologie aan Thomas More te Antwerpen. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de modules Neuropsychologische diagnostiek in de postgraduaatopleiding Diagnostiek.

Samen schreven beide gastsprekers ook het boek 'Breinzicht: Toegepaste neuropsychologie bij niet-aangeboren hersenletsel' (Academia Press, 2013).

Doelgroep

De studiedag is vooral bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in bv. een multidisciplinair team en die met vragen zitten over neuropsychologische diagnostiek en de bruikbaarheid en klinische relevantie hiervan. We denken aan psychologen, artsen, ergotherapeuten, logopedisten en kinesitherapeuten (ook in opleiding).
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS