Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 103 |
Wanneer |
05/11/2015 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 26/10/2015 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Wie aan therapeuten of leerkrachten vraagt hoe ze kijken naar kinderen in kansarmoede, krijgt vooral structurele kenmerken van kansarmoede als antwoord: financieel tekort, bedreiging van gezondheid, voedseltekort, enz. Wie luistert naar hoe de kansarme zijn basisschool heeft ervaren, krijgt een ander verhaal te horen: verstoorde identiteitsontwikkeling, stress, cognitieve disfuncties, enz.
Deze studiedag vertrekt vanuit het verhaal van de mensen in kansarmoede en zoekt van daaruit naar oplossingen om deze kinderen beter tegemoet te komen in hun ontwikkelingsbehoeften.
In een eerste deel van de studiedag komen de resultaten van een onderzoek bij leerkrachten en de gesprekken met kansarmen aan bod. De getuigenis van Daniël Trimbos heeft als doel te sensibiliseren. In een tweede deel worden de thema’s die er volgens het onderzoek echt toe doen theoretisch uitgewerkt. In het derde en laatste deel zitten tips om beter met deze kinderen te werken.
Albert Janssens werkte als onderwijzer in het gewoon en buitengewoon (type 3) basisonderwijs, het BuSO en de lerarenopleiding. Hij is ook trainer in verschillende programma’s die kinderen met problemen helpen in hun ontwikkeling. Zijn belangrijkste leermeesters zijn Feuerstein, Haywood, Pnina Klein en Cuvelier. Momenteel werkt hij als zelfstandige onderwijscoach met teams, o.a. over kansarmoede. Hij geeft vorming in binnen- en buitenland en is auteur van verschillende boeken.
Daniël Trimbos is opgeleid ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting. Hij ondersteunt mensen in kansarmoede door vormingswerkers, leerkrachten en beleidsmensen te beïnvloeden in hun kijk op kansarmoede. Hij geeft vorming en voordrachten en werkte mee aan tal van binnen- en buitenlandse projecten. Hij is coach voor opgeleid ervaringsdeskundigen en tewerkstellingsplaatsen.
Samen schreven ze het boek ‘Een eerlijke kans’ (Lannoo, 2014).
De studiedag is bedoeld voor iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen en jongeren in kansarmoede: leerkrachten (vanaf de kleuterschool!), therapeuten, maar ook huiswerkbegeleid(st)ers en opvoed(st)ers.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.