Autisme en ‘theory of own mind’: het voorspellende brein, interoceptie en zelfkennis

Thema
Autisme (ASS)
Type Studiedag
Code 115
Wanneer 04/07/2025
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 179,00 - € 152,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 04/06/2025
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Theory of Mind, het vermogen om mentale toestanden af te leiden, is een bekend concept bij autisme. Het speelt een centrale rol in de verklaring van sommige autistische problemen en uitdagingen bij het begrijpen en voorspellen van menselijk gedrag en sociale situaties. Het is een misverstand dat autistische mensen geen empathie hebben, maar het is wel degelijk een uitdaging voor hen om uit te vinden wat er in iemands hoofd omgaat. Net zo goed als het voor niet-autistische hersenen een uitdaging is om de gedachten van autisten te lezen.

Theory of Mind wordt vaak onterecht gereduceerd tot 'weten wat andere mensen voelen', maar theory of mind is ook het vermogen om de eigen geest te lezen: theory of 'own' mind. Tijdens deze studiedag zullen we het concept 'Theory of Own Mind' verduidelijken en de moeilijkheden verkennen die mensen met autisme ondervinden bij het lezen van hun eigen gedachten, het begrijpen van hun eigen gedachten en emoties. We onderzoeken hoe we mensen kunnen helpen om beter contact te maken met hun eigen lichaam en geest. Bovendien beschrijven we hoe het begrip van de uitdagingen in Theory of Own Mind van invloed is op interventies voor psycho-educatie, interventies die tot doel hebben autisme uit te leggen aan autistische kinderen, jongeren en volwassenen en hun zelfbegrip te verbeteren.

Overzicht van de inhoud:

Deel 1: Theory of Mind en Theory of Own Mind

  • Wat is Theory of Mind? Geschiedenis van het concept
  • Wat is Theory of Own Mind?

Deel 2: Theory of Own Mind en autisme

  • Theory of Own Mind en de autistische cognitie – het voorspellende brein en zelfkennis
  • Interoceptie en Theory of Own Mind
  • Moeilijkheden in autisme met het begrijpen van eigen emoties en gedachten
  • Zelfbeeld en zelfbegrip bij autisme
  • Je eigen autisme begrijpen: de uitdagingen

Deel 3: Naar een nieuwe psycho-educatie: het bevorderen van zelfkennis bij mensen met autisme

  • Traditionele psycho-educatie: wat zijn de valkuilen en beperkingen
  • Beginnen bij het lichaam (interoceptie) en niet bij de mind
  • Leren omarmen van het niet-weten
  • Wat hebben we geleerd van 25 jaar psycho-educatie bij autisme?
  • Van “Ik ben speciaal” naar “H.A.P.P.Y.”.

Door wie?

Peter Vermeulen
Autism in Context


Voor wie?

Voor iedereen die met kinderen, jongeren en/of volwassenen met autisme werkt in onderwijs, zorg of hulpverlening

Niveau: vervolg
 

Over wie?

Mensen in het autismespectrum, alle leeftijden, alle begaafdheidsniveaus
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

DV.O 214110

KMO-portefeuille wordt aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS