Thema's |
Leerstoornis
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 100 |
Wanneer |
03/07/2025 04/07/2025 27/10/2025 28/10/2025 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 620,00 - € 517,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 03/06/2025 |
Aantal uren vorming | 24,00u |
Wil je tot in detail weten hoe je als therapeut kinderen met rekenmoeilijkheden kan helpen, dan is deze bijscholing voor u ontworpen!
Module 1: behandelbasis gericht op kinderen tot en met 9 jaar
Bij kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden heeft het weinig zin om de schoolse instructies te herhalen, zij hebben andere ondersteuning nodig. Zoals de naam het aangeeft, zoomen we in deze module in op de jonge kinderen die per definitie de rekenwereld tot 1000 onder de knie moeten krijgen. Tot in het kleinste detail rafelen we de rekenvaardigheden uit en bekijken we vooral hoe we kinderen kunnen helpen om hier vaardig in te worden. Theorie, achtergrondinformatie, concrete handvaten, speelse oefenideeën en casusbespreking gaan hand in hand. De module is zo opgebouwd dat u na deze vierdaagse in staat bent om ook verrassende wendingen binnen een begeleiding op te vangen.
Het grote voordeel van deze vierdaagse is de volledigheid van de aanpak. De cyclus is zowel evidence als practice based en richt zich volledig op de realiteit van de logopedische praktijk in Vlaanderen en het werk van de remedial teacher in Nederland. U kan na deze module de kinderen op uw praktijk verder helpen met het rekenen tot 1000, hun ouders ondersteunen en hun leerkrachten adviezen geven.
Hilde Heuninck
Logopedist
"In 1982 studeerde ik af als logopediste en werk sindsdien hoofdzakelijk met kinderen met leerstoornissen. Tussen 2000 en 2019 schreef ik 8 boeken over het remediëren van rekenmoeilijkheden. De voorbije 25 jaar geef ik regelmatig bijscholingen, zowel aan therapeuten als aan leerkrachten.
Maar in geen enkel van deze boeken of studiedagen had ik voldoende plaats of tijd om de grote boog aan bod te laten komen. Hoe bepaal je de volgorde in je therapie, op welke basis kies je voor een specifiek kind een bepaalde aanpak, hoe bepaal je het begin- en eindpunt van je aanpak, hoe kan je voorspellen of iets zal werken, hoe motiveer je kinderen en hun ouders, wat zijn de dwarsverbanden tussen de verschillende rekenvaardigheden...
Dankzij Sig kan ik tijdens de intensieve bijscholingscyclus alle registers opentrekken en alles, werkelijk alles, doorgeven wat ik tot op die dag over rekenbegeleiding te weten ben gekomen."
Deze module is uitsluitend bedoeld voor logopedisten die geïnteresseerd zijn in het therapeutisch begeleiden van kinderen met rekenmoeilijkheden
Kinderen tot en met 9 jaar met rekenmoeilijkheden
Het is niet verplicht om alle 3 de onderdelen te doorlopen. U kunt kiezen om enkel module 1 (kinderen tot 9 jaar) of enkel module 2 (kinderen vanaf 9 jaar) te volgen, of u kunt deze beiden volgen om het volledige beeld te krijgen over alle leeftijden heen.
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 24 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.