Thema |
Leerstoornis
|
Type | Studiedag |
Code | 078 |
Wanneer |
13/03/2025 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sportoase |
Prijs | € 163,00 - € 136,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 13/02/2025 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Tijdens deze studiedag reiken we handvaten aan voor een kwaliteitsvolle diagnostiek en doordachte interventies bij kinderen met leerproblemen.
In een eerste luik bespreken we op welke manier het handelingsgericht onderzoek van technisch lezen, spelling en rekenen vorm krijgt. In de eerste stap, de niveaubepaling, besteden we aandacht aan het kiezen van tests, bespreken we enkele bruikbare tests, en gaan we in op het correct interpreteren van normscores. Als tweede stap behandelen we de foutenclassificatie en als derde stap de kwalitatieve analyse van het lees-, spelling- en rekenproces.
In een tweede luik richten we ons op het aanpakken van de leerproblemen. We bouwen hierbij verder op de uitkomsten van het handelingsgericht onderzoek. Gebruikmakend van kenmerken van effectieve interventies en van een aantal instructieprincipes komen we tot een aanzet voor een handelingsplan.
We vertrekken steeds vanuit theoretische kaders en modellen, en vullen dit aan met oefen- en interactiemomenten.
Els Gadeyne, PhD
Erkend klinisch orthopedagoog
Coördinatorenteam PraxisP, KU Leuven
Docent OE Gezins- en orthopedagogiek, KU Leuven
Nadia Gielen
Schoolpsycholoog en erkend klinisch psycholoog
Consulent PraxisP, KU Leuven
Praktijkassistent OE Gezins- en orthopedagogiek, KU Leuven
Hoewel de aangereikte handvaten voor diagnostiek en interventies bij leerproblemen in principe bruikbaar zijn voor alle leeftijden, focussen we ons tijdens deze studiedag op kinderen van de lagereschoolleeftijd.
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
KMO-portefeuille wordt aangevraagd
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.