Thema |
(Psycho)motoriek
|
Type | Workshop |
Code | 056 |
Wanneer |
20/03/2025 21/03/2025 |
Uur |
09:15u tot 17:00u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 496,00 - € 413,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 20/02/2025 |
Aantal uren vorming | 12,50u |
Alle kinderen leren schrijven op school. Kinderen behalen betere schoolresultaten en hebben meer
zelfvertrouwen wanneer ze leesbaar en soepel kunnen schrijven. Dit lukt de meeste kinderen, maar het leren schrijven verloopt niet voor alle kinderen succesvol.
Veel kinderen in het eerste en het tweede leerjaar hebben extra ondersteuning nodig in de vorm van aanvullende instructie en gerichte oefening. Uit onderzoek is bekend dat een kortdurende en gerichte ondersteuning effectief is om hen weer mee te laten doen met de groep.
Daarom hebben wij een evidence-based groepsinterventie ontwikkeld voor kinderen uit het eerste en het tweede leerjaar, zodat ze snel weer kunnen aanhaken bij het handschriftniveau van de groep. Binnen dit co-teaching programma werken kindertherapeut en leerkracht samen en versterken elkaar in de aanpak.
De SASS-groepsinterventie vindt plaats in de klas. In de SASS-groepsinterventie vormen het belang van leren schrijven én de manier hoe we kinderen kunnen motiveren vanuit de zelfdeterminatietheorie de basisaspecten samen met het toepassen van de principes van motorisch leren. Dit brede en stevig gefundeerde wetenschappelijke kader vormt de basis van de SASS-groepsinterventie.
Hoe ziet de SASS-groepsinterventie eruit?
Vooraf aan de SASS-groepsinterventie selecteert de leerkracht de kinderen met handschriftmoeilijkheden.
De leerkracht gebruikt hiervoor de Handschrift-QuickScan en SQT. De SASS-interventie kent een gestructureerde opbouw met 8 lessen voor de leerlingen in het eerste leerjaar en 6 lessen voor de leerlingen van het tweede leerjaar.
De interventie start met de inventarisatie-les: kindertherapeut en het groepje gaan aan de slag en stellen met
elkaar individuele doelen vast die tijdens het volgen van het programma aan bod komen. De kindertherapeut leidt
de wekelijkse co-teaching sessie in de klas en de kinderen herhalen tweemaal per week zelfstandig de oefenstof.
Het SASS-handboek bevat de onderbouwing en de opzet van het SASS-groepsinterventieprogramma. De prijs van het handboek bedraagt 49,95 € en elke deelnemer dient dit boek afzonderlijk aan te kopen via de volgende webpagina: https://www.schrijvennl.nl/sass2/materialen/ Je ontvangt het boek bij de start van de tweedaagse.
Om de SASS-groepsinterventie adequaat te kunnen uitvoeren heb je uitleg en praktische oefening nodig. Daarom is het handboek alleen verkrijgbaar voor de deelnemers van deze vorming.
Ingrid van Bommel, MSPT
Fitaal, Drachten, Docent Avans+ Breda
Kinderfysiotherapeut
Barbara De Mey
Pediatrisch kinesitherapeut bij Kinepraktijk Heusden
Praktijkassistent binnen de opleiding Revaki van de Universiteit Gent
Auteur van het boek ‘Developmental coordination disorder, als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is’ en ‘Ik kan het! Een schrijfmotorisch therapieconcept.’
Voor leerkrachten, kinesitherapeuten en ergotherapeuten
Kinderen in het 1ste en 2de leerjaar
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 24 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.