Thema |
Geestelijke gezondheid
|
Type | Praktijkdag |
Code | 065 |
Wanneer |
16/05/2025 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 168,00 - € 140,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 16/04/2025 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Dit praktijkcongres staat geheel in het teken van het model en de methode ‘de draad’. In de loop van de jaren is er heel wat ervaring opgedaan met het model en de methode en is er heel wat vertaling gebeurd door diverse mensen in diverse sectoren, waaronder het onderwijs.
Het moment is aangebroken om de ervaringen en de concrete materialen die er zijn ontwikkeld te delen, zodat je als deelnemer concrete handvaten krijgt om aan de slag te gaan!
Tijdens de voormiddag zijn er verschillende lezingen vanuit het model van de draad en tijdens de namiddag kan je een workshop volgen die aansluit bij jouw specifieke werksetting en leer je werken met de concrete materialen.
Onthaal vanaf 9u00
9u30 - 11u00: Lezing 'De draad als een dynamisch model'. Het model van 'de draad' wordt kort voorgesteld. Het kan gebruikt worden om te kijken naar een school en een klasgroep. Je kan het model inzetten bij leerlingen met een groot spanningsveld tussen kunnen en aankunnen.
Spreker - Gerrit Vignero
11u00 - 11u25: Pauze
11u25 - 12u30: Lezing 'Aan de slag met de draad vanuit een leersteuncentrum'. Vanuit een jarenlange ervaring in het begeleiden van klassen en leerlingen worden op een treffende manier enkele casussen voorgesteld waarin we aan de slag gaan met het model en de methode 'de draad'.
Spreker - Katrijn Van Acker
12u30 - 13u30: Lunchpauze met broodjesbuffet
13u30 - 16u30: Keuzesessie waarbij één van de drie onderstaande workshops kan gevolgd worden. Let op want het aantal plaatsen per workshop is steeds beperkt!
Na je inschrijving ontvang je een mail waarin je een keuze kan maken. Deze mail wordt niet automatisch verstuurd.
Workshop 1: De draad in het gewoon secundair onderwijs. Tijdens deze worskshop krijg je zicht op hoe jij als leerkracht, leerondersteuner of begeleider gedrag kan begrijpen vanuit de metafoor van 'de draad'. We zoomen in op handvaten die toelaten om in te spelen op dit gedrag op de klasvloer. De vertaalslag help om te begrijpen wat je al doet en helpt antwoorden te vinden in de dagelijkse klaspraktijk. Hoe lees je gedrag? Wat zet je in voor leerlingen met specifieke gedragingen en voor hun klasgenoten?
Sprekers - Karen Van Dyck en Anja Hamaekers
Workshop 2: De draad in het gewoon kleuter- en lager onderwijs. Vanuit haar ervaring in een leersteuncentrum heeft Katrijn Van Acker het intervisiespel 'Ontwarde draad' ontwikkeld als een mogelijke methodiek bij draadverhalen in het onderwijs. Tijdens deze workshop ga je concreet aan de slag met de thema's uit de draad aan de hand van oefeningen en het intervisiespel.
Spreker - Katrijn Van Acker
Workshop 3: Werken met de draad in het buitengewoon onderwijs: kansen en uitdagingen, een boeiende zoektocht om samen leven en samen leren vorm te geven. Vanuit hun ervaringen binnen het type basisaanbod, type 2 en type 9 wordt je meegenomen in de wijze waarop je de draad kan inzetten op klasniveau en op niveau van de individuele leerling.
Sprekers - Tine Van Wezemael, Hilde L'Ecluse en Dana Van Cauter
Gerrit Vignero is orthopedagoog en werkte de methode ‘de draad’ uit vanuit zijn werk in MPC Terbank. Hij publiceert over de draad, geeft vorming en les aan de UCLL.
Katrijn Van Acker is orthopedagoog en samen met Edda Janssens mede-ontwikkelaar van het intervisiespel ‘Ontwarde draad’. Zij maakt deel uit van het leersteuncentrum De Accolade Waas & Dender en geeft vorming rond de draad.
Karen Van Dyck is kinesitherapeut, psychomotorisch therapeut (specialisatie ontwikkelingsstoornissen), auti- en gedragscoach, psychotherapeut in haar eigen praktijk ‘Gaandeweg’. Ze werkt bij het leersteuncentrum Expant en is gastspreker voor verschillende organisaties rond het werken met het lichaam, emoties en prikkels. Zijn ontwikkelde de toolkit ‘Mijn draadjes doen zien en zien doen’.
Anja Hamaekers heeft een loopbaan als opvoedster, sociaal verpleegkundige, Master in Educational Needs (Gedragsdeskundige) en als psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving. Zij is actief in haar eigen praktijk voor psychotherapie en vervult daarnaast de rol van leerondersteuner en teamcoach binnen het leersteuncentrum Expant.
Tine Van Wezemael is psychologe in de Sint-Rafaëlschool te Beveren, type basisaanbod en trekker van PGO de draad.
Hilde L'Ecluse is orthopedagoog in Bubao type 2 De Vinderij te Lokeren.
Dana Van Cauter is orthopedagoog in de Zonneroos te Aalst type 2.
Voor leerkrachten, leerondersteuners en begeleiders
Je ontvangt tijdens het praktijkcongres een handleiding, brochures, werkschema's en een magneetsysteem rond de dynamiek in de draad.
Kort na inschrijving ontvangt je via mail een link die je toegang biedt tot een digitaal keuzeformulier. Dat formulier laat je toe om de workshop aan te duiden die je wenst te volgen tijdens de namiddag (zie overzicht van workshops hierboven). Indien je dit wenst kan je via hetzelfde formulier ook aangeven welke publicatie(s) en/of materialen je eventueel wenst te kopen.