Signaal Digitaal Webinar - Begrijpen van wiskundige prestaties van kinderen met en zonder dyscalculie

Vanuit het perspectief van het Opportunity-Propensity-model
Thema's
Leerstoornis
Leerstoornis
Type Webinar
Code 189
Wanneer 26/11/2024
Uur 19:30u tot 21:00u
Waar Online
Prijs € 38,00 - € 38,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 26/11/2024
Aantal uren vorming 2,00u
Inschrijven
Extra info

Signaal Digitaal Webinar

2024 - nummer 4 - Inzicht in wiskundige prestaties
van kinderen met en zonder dyscalculie

  • Begrijpen van wiskundige leerervaringen en -prestaties vanuit een Opportunity-Propensity-perspectief bij kinderen met en zonder rekenstoornis 
  • Signaal Digitaal = webinar + interactie + artikel 
  • Wanneer? di 26 november 2024 (19u30 - 21u)
  • Begeleiding? Elke Baten en Annemie Desoete
  • Deelname? 38 euro
  • Voor wie? Alle geïnteresseerden uit hulpverlening (ambulante revalidatie, logopedie, enz.) en onderwijs (zorg, leersteun, CLB, enz.) in het lager onderwijs.


Waarover zal het gaan?

Anna en Tom zitten samen in het vierde leerjaar bij juf Evelien. Anna vindt de rekenles het leukste wat er is. Net zoals haar papa wil ze later graag architect worden. Ze weet dat rekenen daarvoor heel belangrijk is en geniet ervan nieuwe dingen bij te leren. Ze let verder altijd goed op in de rekenles, maakt nauwgezet haar huiswerk en haalt goede punten voor rekenen. Tom, die houdt meer van sporten. Met kerst mag hij van zijn ouders op skivakantie, op voorwaarde dat hij goede punten haalt. Hoewel hij dit echt niet leuk vindt en er vaak aan denkt om te stoppen, lukt het hem hierdoor om zijn huiswerk in te vullen en haalt hij scores rond het klasgemiddelde. Juf Evelien vraagt zich af hoe het komt dat Anna en Tom zo van elkaar verschillen. Ze vraagt zich ook af wat ze kan doen om Tom gemotiveerd te houden in haar klas, zonder hem te veel druk op te leggen. 

Het ene kind vindt rekenen superleuk en vindt het ook belangrijk voor later. Het andere kind vindt rekenen dan weer moeilijk en niet zo leuk, en zou het liever opgeven. Om beter te begrijpen hoe het komt dat er zoveel verschillen zijn tussen kinderen op vlak van wiskundige leerprestaties en leerervaringen, zette Elke Baten (onder promotorschap van Annemie Desoete) een doctoraatsonderzoek op met verschillende studies, zowel bij kinderen met als zonder dyscalculie. In dit artikel komen de bevindingen van deze studies aan bod en worden de inzichten vertaald in concrete praktische implicaties voor het omgaan met kinderen met en zonder rekenstoornis, zowel in professionele hulpverlening als remediëring/onderwijs.

Tijdens dit webinar stellen beide auteurs de inhoud van dit artikel kort voor. Daarna is er mogelijkheid tot interactie en discussie over een aantal aspecten.

 

Online tijdschrift, met interactie!

De opvolger van het papieren tijdschrift Signaal is een online variant en luistert naar de naam Signaal Digitaal. Het doel blijft relevante en significante kennis en informatie ter beschikking stellen van de professionele hulpverlener. Online artikels vormen de basis van Signaal Digitaal, maar ze worden ondersteund door digitale kanalen (o.a. webinar en online discussieforum). In plaats van artikels op papier te bundelen in een nummer, stelt Signaal Digitaal ze voortaan stuk voor stuk online voor. Informatie op maat dus, met een online kantje, zodat je kunt bijblijven in je vakgebied.
 

Hoe werkt Signaal Digitaal?

Artikels vormen de basis voor een interactief online gebeuren. De auteur stelt de inhoud van het artikel kort voor in een webinar. Onmiddellijk daarna is interactie (vraagstelling, discussie, netwerking) mogelijk over het voorgestelde thema. Wie inschrijft voor een Signaal Digitaal-Webinar krijgt het artikel vooraf in handen.

Nadat de auteur het artikel voorgesteld heeft, ben je vast helemaal klaar om de tekst tot in detail te lezen. Resultaat? Geen stapels ongelezen artikels of tijdschriften meer, waar je je ooit eens door moet worstelen. Want je bent als het ware al opgewarmd!

Kan je niet aanwezig zijn op het Signaal Digitaal Webinar? Geen nood, we nemen het op (weliswaar excl. de vraagstelling) en stellen het daarna, samen met het artikel in PDF, als publicatie ter beschikking in onze webshop.
We beseffen goed dat niet alle artikels zich tot webinars zullen lenen. Het ligt in onze intentie om later ook losse artikels aan te bieden.

 

ZOOM
Via het platform Zoom kan je het Signaal Digitaal Webinar volgen. Je krijgt ten laatste op 22/11 (voor 16 u) een e-mail met het artikel in kwestie, praktische info en een registratielink. Heb je deze link niet gekregen, kijk zeker eens in je spambox. Toch geen e-mail te zien? Neem dan contact op met Geert Andries 
 

Voor Sig-participanten

Zoals vooraf aangekondigd hebben Sig-participanten jaarlijks recht op 2 gratis deelnames aan Signaal Digitaal Webinars, ter waarde van 2x 38 euro. Wil je hiervan gebruikmaken, schrijf je dan in via een mailtje naar vanessa.de.grauwe@sig-net.be. We zorgen dan voor uw gratis inschrijving. Op die manier genereert het systeem niet automatisch een factuur. Wij houden bij per participant hoeveel gratis deelnames aan Signaal Digitaal Webinars plaatsvinden. Dank voor je medewerking!

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS