Vormingstraject autisme (5 dagen)

Thema
Autisme (ASS)
Type Vormingstraject
Code 028
Wanneer 31/01/2025
27/02/2025
27/03/2025
09/05/2025
26/05/2025
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 716,00 - € 597,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/01/2025
Aantal uren vorming 34,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Tijdens deze 5-daagse opleiding, gaan we uit van een diepere kijk naar het informatieverwerkingsmechanisme bij kinderen/jongeren met autisme in onze neurodiverse wereld. Dit doen we zowel door de theorie te bespreken als in praktijk naar het gedrag, de testresultaten en mogelijkheden van een kind/jongere te kijken.

Het doel van deze cursus is om op een korte tijd enerzijds inzicht te krijgen in de manier van denken van deze kinderen en jongeren. Anderzijds gaan we in op hoe jij als hulpverlener je gedrag kan afstemmen op de noden van dit kind/de jongere. Op deze manier wordt er garantie geboden dat de verbinding met het kind/de jongere ten volle kan gewaarborgd worden, zodat het behandelingstraject of de testing op afgestemde manier kan verlopen.

Cursusdagen:

Dag 1 - vrijdag 31 januari 2025

De eerste dag maken we kennis met de verschillende kaders om naar autisme te kijken, zodat je het gesprek binnen deze kaders met derden kan voeren. De rest van de dag spitsen we ons toe op een eerste deel van het autistische denken: de Centrale Coherentie. We kijken verder dan het gekende element: samenhang vinden in de wereld. We zoeken ook uit hoe deze is opgebouwd en wat de gevolgen zijn.

Je leert:
- de complexiteit achter deze Centrale Coherentie.
- hoe je enerzijds deze Centrale Coherentie kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind/jongere of vanuit testing.
- hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind/jongere stelt.
- hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met het kind/de jongere.
- hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.

Dag 2 - donderdag 27 februari 2025

De tweede dag maken we kennis met het stuk van de Theory of Mind. Dit stuk wordt meestal gelijkgestemd met het zich kunnen verplaatsen in een ander persoon. Maar dit is slechts een eindstation van processen die verscholen zitten achter deze Theory of Mind. Op dit moment wordt de focus ook gelegd op de nieuwste inzichten van de predictive mind, het voorspellende brein.

Je leert:
- welke elementen noodzakelijk zijn om over een afgestemde Theory of Mind te spreken.
- hoe je enerzijds deze Theory of Mind kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind/jongere of vanuit testing.
- hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind/jongere stelt.
- hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind/deze jongere.
- hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.

Dag 3 - donderdag 27 maart 2025

De derde dag verleggen we onze aandacht naar elementen van de Executieve Functies. We bekijken hier hoe deze voor kinderen en jongeren met autisme op een verschillende manier verlopen. Hier blijven we niet steken bij de gekende elementen, maar zoomen we weer een laag dieper in, namelijk op de cognitieve vaardigheden.

Je leert:
- welke cognitieve vaardigheden er onder de executieve functies liggen.
- welke functies belangrijk zijn bij het werken bij kinderen/jongeren met autisme.
- hoe je enerzijds deze moeilijkheid kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind/jongere of vanuit testing.
- hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind/jongere stelt.
- hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind/deze jongere.
- hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.

Dag 4 - vrijdag 9 mei 2025

Op deze vierde dag van het traject zoomen we in op de sensorische prikkelverwerking bij kinderen/jongeren met autisme. We kijken naar 10 verschillende sensorische kanalen die bepalend zijn en deze plaatsen we in kaders van hypo- en hyperreactiviteit. Door deze kennis mee te nemen in je therapie, ben je in staat om haalbare interventies te nemen voor deze kinderen/jongeren.

Je leert:
- de 10 sensorische kanalen te herkennen en te interpreteren ifv de hypo- en hyperreactiviteit van kinderen/jongeren.
- je leert een gepast schema hanteren waardoor je overzicht krijgt over de mogelijke oorzaken en oplossingen.
- hoe je enerzijds deze moeilijkheid kan herkennen vanuit een dagelijks werken met een kind/jongere of vanuit testing.
- hoe je dit element ook kan herkennen vanuit het gedrag dat een kind/jongere stelt.
- hoe je je eigen aanpak, stijl van communicatie kan aanpassen, zodat je in verbinding kan blijven met dit kind/deze jongere.
- hoe je dit aspect op een eenvoudige manier kan communiceren met de omgeving, zodat ook daar de nodige aanpassingen kunnen doorgevoerd worden.

Dag 5 - maandag 26 mei 2025

De basis heb je nu volkomen mee na afloop van deze vier cursusdagen. Autisme is echter een complex gegeven. Daarom wordt deze 5e dag aangeboden. Hierbij krijg je in de voormiddag nog extra tools aangereikt, en worden deze ook ingeoefend, omdat ze hun nut constant bewijzen. In de namiddag volgt er een intervisiemoment met
mensen die de cursus volgden.

Dit moment geeft je de mogelijkheid om met alle geleerde kennis aan de slag te gaan, binnen je eigen praktijk. Je kan uitproberen, oefenen, ervaren, …. en de kans nemen om op dit moment al je vragen te stellen op een dieper niveau en vanuit een grotere ervaring.

Zoom-sessies:

Om de opgedane kennis in jouw praktijk vast te zetten, organiseren we 4 optionele Zoom-sessies van 1u. Deze worden tussen 2 fysieke momenten ingericht, zodat je op dit moment je vragen kan stellen over het implementeren van de opgedane kennis binnen jouw praktijk. De ervaring leert dat deze sessies een boost geven aan het vastzetten van de cursus, zodat je alles volkomen kan gebruiken en toepassen in de praktijk. Deze uren worden vrijblijvend aangeboden, maar wel ten zeerste aanbevolen.

De Zoom-calls staan gepland op de volgende dagen:

- dinsdag 11/02/2025 van 8u30 tot 9u30;

- maandag 10/03/2025 van 16u00 tot 17u00;

- vrijdag 4/04/2025 van 13u00 tot 14u00;

- donderdag 22/05/2025 van 16u00 tot 17u00

Niet te missen, want...

  • "Heel veel kennis en passie die overgebracht wordt. Leuk dat het vaak interactief was."
  • "Fijne afwisseling theorie/praktijk met leuke opdrachten."
  • "Door dit te regelen over verschillende dagen kon er veel inhoud aangeboden worden. Hierdoor kreeg ik een veel bredere kijk op ASS".

Door wie?

Adi Van den Brande

Postgraduaat autisme

Oprichtster van 'Het Lampje', Adviesbureau Autisme met specialisatie hoogbegaafdheid - Leerkracht IBSO Woudlucht - Autiwerking - Auteur van 'Toolbox: het autistische denken'

Voor wie?

Startende hulp- en zorgverleners die buiten de eigen achtergrond willen kijken naar autisme en zorgprofessionals die verdiepend willen kijken naar autisme. Niet voor hulp- en zorgverleners die op zoek zijn naar 1 specifiek onderwerp met betrekking tot autisme. Geen voorkennis van autisme noodzakelijk.

Over wie?

De cursus is gebaseerd op de begeleiding van verbale kinderen en jongeren vanaf een (rand)normale begaafdheid en met een leeftijd vanaf 6 jaar. Vanuit deze aanpak wordt er gekeken naar andere doelgroepen en mogelijkheden van aanpak besproken.

Praktisch

Documentatie, broodjes en koffiepauzes inbegrepen. 

Maximum 25 deelnemers

DV.O 214110

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme (ASS)? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS