Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 073 |
Wanneer |
14/10/2025 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar | Online |
Prijs | € 148,00 - € 123,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 16/09/2025 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Spelen is een natuurlijk en belangrijk proces in de ontwikkeling van jonge kinderen. Spel werkt verbindend, stimuleert interacties met andere kinderen en ouder-kindrelaties en bevordert de verschillende ontwikkelingsdomeinen. Kinderen met ontwikkelingsproblemen ontwikkelen sommige soorten spel niet of minder vlot of stagneren, met impact op de sociaal-emotionele en de communicatieve vaardigheden.
Spelen is een noodzaak bij de logopedische interventie van jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen. Als het goed wordt ingezet, bevordert spel taal en communicatie, sociale interactie en verbeelding.
In deze workshop doorlopen we een beknopt theoretisch kader met o.a. de kenmerken en functies van spel, de spelniveaus, soorten spel en spelprocessen. We overlopen de mogelijke problemen die een- en meertalige peuters en kleuters met een ontwikkelingsvertraging en/of -stoornis (ASS, TOS, verstandelijke beperking ...) ondervinden bij spelen en richten ons aan de hand van casussen interactief op de volgende vragen:
- Hoe observeren we het spelniveau en de spelvoorkeur van kinderen?
- Welke soorten spel stimuleren we in functie van een communicatief gerichte indirecte en directe logopedische interventie?
- Hoe kunnen we spel adequaat combineren met (pre)logopedische doelen?
- Welk speelgoed leidt tot participatie, interactie en taal?
- Hoe coachen we ouders binnen de indirecte therapie om spel thuis communicatief in te zetten?
Op vraag van heel wat deelnemers van de vorige workshop, werd deze workshop uitgebreid van een halve naar een volledige dag, voor nog meer duiding.
Begga Van De Walle
Begga Van De Walle is voorzitter van vzw CETOS (Centrum Taalontwikkelingsstoornissen). Ze werkte meer dan 40 jaar als logopedist in het CAR Overleie in Kortrijk, met jarenlange expertise in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Ze is coauteur van ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’, medeontwikkelaar van het PDOD (Protocol Diagnostiek Ontwikkelingsdysfasie) en betrokken bij verschillende projecten rond psycho-educatie bij kinderen en jongeren met ontwikkelingsdysfasie.
De workshop is bedoeld voor logopedisten die betrokken zijn bij de therapie van jonge kinderen met een ontwikkelingsvertraging en/of -stoornis waarbij de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt.
Kinderen met een (taal)ontwikkelingsleeftijd tot ongeveer 4 jaar.
Maximum 25 deelnemers
Je volgt deze online workshop via het platform Zoom. Je krijgt op 13/10 een e-mail met een link naar de online workshop en wat praktische informatie. Kreeg je op 13/10 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.
Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.
DV.O 214110
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.