Emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren in begeleiding (onderwijs en individuele therapie) met hulp van de toolkit

Thema
Geestelijke gezondheid
Type Studiedag
Code 050
Wanneer 09/05/2025
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 176,00 - € 149,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 11/04/2025
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Tijdens deze live studiedag krijg je het volledige overzicht op hoe jij als therapeut/leerkracht/begeleider/coach een kind/jongere zichzelf stap voor stap emotioneel kan laten inschalen via de toolkit ‘MIJN DRAADJES ‘DOEN ZIEN EN ZIEN DOEN’’. Daarnaast worden ook verschillende werk- en interactievormen, doe-opdrachten en uitbreidingsmogelijkheden aangereikt zowel individueel als in groepsvorm. Je maakt kennis met de afname van de toolkit, de werkwijze, de achterliggende kaders (De Draad, G. Vignero en de prikkelverwerking, W. Dunn). Leer werken op een interactieve en dynamische manier aan de hand van de ondersteunende visuele basis- en interviewkaarten, popjes en theater. In de namiddag wordt er ook geoefend met de afname van de toolkit. Dit alles met als doel om te kunnen inpikken op de emotionele ontwikkeling en emoties van je leerling/cliënt/coachee en deze te versterken.

*  De voorbije online studievoormiddag van 04/07/2024 over de toolkit beperkte zich daarentegen tot de grote lijnen van de methodiek met casusvoorbeelden

Programma

Er wordt vertrokken vanuit de kaders van G. Vignero rond emotionele ontwikkeling en de prikkelverwerking van W. Dunn. Zo krijg jij als begeleider voldoende achtergrond om nadien eventueel zelf met de toolkit aan de slag te kunnen gaan. Je werkt met uiteenlopende casusvoorbeelden om de inzetbaarheid van de tool te kunnen verkennen. In groepjes van 3-4 mensen worden opdrachten voorzien om interactief aan de slag te gaan.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing

  • begrijp je het denkkader ‘De Draad' (G. Vignero) binnen de emotionele ontwikkeling (EO) en pas je dit toe als methode binnen een begeleidingsmoment;
  • kan je de 4 kwadranten van W. Dunn situeren in het neurologische drempel-continuüm en in het zelfregulatie-continuüm binnen de sensorische informatieverwerking (SI);
  • kan je aan de hand van de voorgaande kaders een kind/jongere observeren, emoties herkennen binnen de draden en hen ondersteunen;
  • herken je het gedrag van kinderen/jongeren binnen draden (EO) en drempels (SI);
  • kan je de verschillende draden omzetten in belevingsaccenten en de noden van kinderen/jongeren zelf;
  • kan je aan de hand van visualisatie en gerichte vragen een maximale participatie van een kind/jongere uitlokken;
  • kan je de emotionele ontwikkeling laagdrempelig vertalen naar een kind/jongere zodat een kind/jongere zelf zijn spreidstand bepaalt;
  • kan je de centrale rol van een kind/jongere onderscheiden van de context en de lichaamssignalen;
  • begrijp je de connectie tussen de emotionele ontwikkeling, regulatie en prikkelverwerking;
  • kan je ‘arousal’ en ‘window of tolerance’ in relatie tot emotie, gedrag en stress verduidelijken;
  • gebruik je ratio, lichaam en familiesysteem als kracht- en energiebronnen binnen de emotionele ontwikkeling;
  • ben je getriggerd om zelf interactievormen te bedenken rond emotionele en zintuiglijke vraagstukken van kinderen en jongeren;
  • ben je voorbereid om zelf als begeleider aan de slag te gaan na de eventuele aanschaf van de toolkit.

LET OP! De prijs van de toolkit is NIET inbegrepen in het inschrijvingsgeld voor deze studiedag! Als je dat wil kan je de toolkit aankopen aan de introductieprijs van € 130 (in plaats van € 150) via www.gaandeweg.info.

Je hebt de toolkit niet nodig om deze studiedag te kunnen volgen.

                                                 
Niet te missen, want...

  • "De toolkit is zeer bruikbaar, leuk hoe hierbij zowel de emotionele als prikkelverwerking wordt meegenomen."
  • "Karen is een heel aangename spreekster met veel kennis, boeiend om naar te luisteren!"
  • "Er werden goede voorbeelden aangehaald, en Karen kon duidelijk antwoorden op de vragen."
     

Door wie?

Karen Van Dyck

Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeute - Erkend auti- en gedragscoach - Leersteuncentrum ExpAnt (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties
 

Voor wie?

Voor hulpverleners uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, leerondersteuners en begeleiders in de zorg en onderwijs.
 

Over wie?

Kinderen en jongeren van 5 tot 18 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

KMO-portefeuille wordt aangevraagd.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond geestelijke gezondheid? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS