Intensieve bijscholingscyclus - Therapeutische begeleiding van kinderen met rekenmoeilijkheden

Module 2: behandelbasis gericht op kinderen vanaf 9 jaar
Thema
Leerstoornis
Type Workshop
Code 117
Wanneer 01/07/2024
02/07/2024
08/07/2024
09/07/2024
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 608,00 - € 468,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 28/06/2024
Aantal uren vorming 24,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Niet te missen, want ...

  • "De cursus is voornamelijk praktisch onderbouwd, wat ideaal is voor wie meer tools en een praktische opbouw zoekt binnen de eigen therapie. Ik kwam elke dag blij en vol ideeën thuis."
  • "Ondanks dat Hilde zelf een logopedist is, is het ook voor ergotherapeuten een heel nuttige opleiding."
  • "Ik kreeg superveel info. Ik heb zeker zin om ermee aan de slag te gaan."
     

Trefwoorden

Therapie / kinderen / rekenmoeilijkheden / gevorderd rekenen
 

Inhoud

Het begon allemaal in de eigen praktijk, tientallen jaren geleden. Het ene kind kon zijn splitsingen niet, een ander vond breuken aartsmoeilijk en een therapiebeurt later mocht ik oppervlakte uitleggen. Ik heb me met veel plezier in het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden verdiept en er uiteindelijk ook over gepubliceerd. Intussen bespreek ik in zes verschillende boeken deelaspecten van de rekenbegeleiding, tijdens studiedagen worden deze deelaspecten telkens met veel kans tot interactie besproken en geconcretiseerd. 

Maar in geen enkel van deze boeken of studiedagen had ik voldoende plaats of tijd om de grote boog aan bod te laten komen. Hoe bepaal je de volgorde in je therapie, op welke basis kies je voor een specifiek kind een bepaalde aanpak, hoe bepaal je het begin en het eindpunt van je aanpak, hoe kan je voorspellen of iets zal gaan werken, hoe motiveer je kinderen en hun ouders, wat zijn de dwarsverbanden tussen de verschillende rekenvaardigheden... 

Dankzij Sig kan ik tijdens de intensieve bijscholingscyclus alle registers open trekken en alles, werkelijk alles, doorgeven wat ik tot op deze dag over rekenbegeleiding gericht op kinderen vanaf 9 jaar te weten ben gekomen.

Module 2: behandelbasis gericht op kinderen vanaf 9 jaar

Een kind van de vierde klas heeft andere noden dan een eersteklassertje, ook al struikelen ze soms over dezelfde items. In deze module bekijken we uiteraard hoe we alle aspecten van het gevorderd rekenen (breuken, decimale getallen, metend rekenen … ) behapbaar kunnen maken. Dat is niet de grootste uitdaging.  De rekenmoeilijkheden van deze oudere kinderen gaan ook vaak terug naar een basaal rekenniveau. En daar wordt het lastig ...hoe kan je met het nodige respect aan een vierdeklasser vragen om sommen van het type 3 + 4 te gaan oefenen, welke keuzes leg je in je begeleiding, hoe hanteer je de invloed van de basale rekenmoeilijkheden op het gevorderd rekenen en hoe motiveer je dit naar het kind en zijn ouders. En nog een dilemma ... welke ontwikkelingslijnen hou je over, waar ga je compenseren en wanneer ga je over tot attestering. We bekijken dit aan de hand van heel concrete casussen, veel achtergrondinformatie, een consequente rode draad in de aanpak en met veel mildheid naar het kind, de ouders en onszelf.

Ook nu gaan theorie, achtergrondinformatie, concrete handvaten, speelse oefenideeën en casusbespreking hand in hand. De module is zo opgebouwd dat u na deze vierdaagse in staat bent om ook bij oudere kinderen verrassende wendingen binnen een begeleiding op te kunnen vangen.

Je hoeft module 1 niet gevolgd te hebben om deze module 2 te kunnen volgen.

Voor de start van de module krijg je de mogelijkheid om ter voorbereiding een online presentatie te volgen. Hier krijg je de theoretische basis mee die je kan helpen om de materie, die aan bod zal komen tijdens de verdiepende module, vlotter te verwerken. Deze voorbereiding neemt 3 tot 4 uur in beslag en is niet verplicht. Deze presentatie zal beschikbaar zijn vanaf de maand juni.

 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

www.hildeheuninck.be

Al meer dan 35 jaar legt Hilde Heuninck zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

 

Voor wie?

Deze module is uitsluitend bedoeld voor logopedisten die geïnteresseerd zijn in het therapeutisch begeleiden van kinderen met rekenmoeilijkheden. Je hoeft module 1 niet gevolgd te hebben om module 2 te kunnen volgen.
 

Over wie?

Kinderen vanaf 9 jaar met rekenmoeilijkheden

 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS