Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 20

Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 121
Wanneer 08/11/2024
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 122,00 - € 105,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 07/11/2024
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Niet te missen, want ...

  • "Heel klare en duidelijke taal, heel bruikbaar, fijne afwisseling met filmpjes en uitleg."
  • "Goede info om toe te passen in individuele therapie. Leuk dat het niet elke theorie is maar ook veel materiaal om praktisch aan de slag te gaan."
  • "Heldere uitleg, goede spreker en heel bruikbare tools voor mijn klaspraktijk."
     

Trefwoorden

Rekenproblemen - aanvankelijk rekenen - inzicht en vaardigheden
 

Inhoud

Kleuters die richting lagere school gaan, zijn ervan overtuigd dat ze in de ‘grote school’ zullen leren lezen, schrijven en rekenen. Leerkrachten weten maar al te goed dat dat niet voor alle kinderen evident is, dat de kloof tussen bijvoorbeeld sterke en zwakke rekenaars in de loop van de eerste klas zichtbaar wordt en dat enkelen onder hen in het therapeutische circuit zullen belanden.

Tijdens deze online studiedag bekijken we waarom sommige kinderen het tellen, het aanvankelijke getalbegrip en de eerste rekenopdrachten niet onder de knie krijgen. We staan vooral stil bij hoe we hen kunnen helpen. De inhoud is niet alleen gericht op het werken met eersteklassers, maar ook op oudere kinderen van wie de rekenmoeilijkheden zijn begonnen op dit niveau en voor wie we de remediëring dan ook hier moeten aanvatten. De dag is opgebouwd vanuit de observatie en testresultaten bij die kinderen. Wat doet het kind? Hoe kunnen we begrijpen waarom het dat doet? En hoe kunnen we het rekeninzicht en de rekenvaardigheid versterken? De inoefensuggesties zijn speels en toepasbaar bij jonge en oudere kinderen.
 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde Heuninck zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen. Meer info via www.hildeheuninck.be
 

Voor wie?

Logopedisten, ergotherapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden.
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen.

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 - 10.15 uur
  • pauze
  • 10.30 - 12.00 uur
  • pauze
  • 13.00 - 14.15 uur
  • pauze
  • 14.30 - 16.00 uur

ZOOM
Je volgt deze online studiedag via het platform Zoom. Je krijgt ten laatste op 7/11 een e-mail met een link naar de online studiedag en wat praktische informatie. Kreeg je op 7/11 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons info@sig-net.be.

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS