Thema |
Autisme (ASS)
|
Type | Studiedag |
Code | 013 |
Wanneer |
24/04/2023 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar | Online |
Prijs | € 117,00 - € 101,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 24/04/2023 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Autisme – neuropsychologie - waarneming
Je hoort vaak over een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als het brein geen prikkels verwerkt?
Wat als het begrijpen van menselijk gedrag en hoe daarop te reageren vooral een kwestie is van onbewust gissen en voorspellen? Hebben socialevaardigheidstrainingen en het aanleren van sociale kennis aan mensen met autisme dan wel zin?
We leren mensen met autisme emoties af te lezen van het menselijk gelaat, maar wat als het menselijk brein gelaatsuitdrukkingen niet gebruikt om te weten hoe iemand zich voelt? En wat als de moeilijkheden die mensen met autisme ervaren in de communicatie vooral te maken hebben met het niet kunnen voorspellen wat iemand gaat zeggen?
Recente ontdekkingen in onderzoek van het menselijk brein gooien onze traditionele ideeën over waarnemen en denken compleet overhoop. Sinds eeuwen denken we dat het brein de prikkels verwerkt die het ontvangt van de zintuigen en er betekenis aan geeft, waarna die betekenisverlening onze reactie op die prikkels aanstuurt. Tegenwoordig wordt dat model doorgaans beschreven met de metafoor van de computer.
Helaas blijkt dat beeld niet te kloppen. Ons brein is helemaal geen supersnelle computer, maar een soort gokmachine. Het brein is een orgaan dat voorspelt en dan kijkt of die voorspellingen kloppen. Het brein zit niet te wachten tot het info krijgt van de zintuigen: het brein gebruikt die zintuigen om de eigen voorspellingen te checken. En dat brein kan goed voorspellen omdat het heel contextgevoelig is.
Deze ‘Copernicaanse’ revolutie in het denken over het brein heeft ook gevolgen voor de manier waarop we over autisme denken. Veel zaken die we nu doen in autisme, zijn - bekeken vanuit de nieuwe ontdekkingen – geen goed idee. En andere zaken, zoals het bieden van voorspelbaarheid, die worden in het licht van het voorspellende brein nog belangrijker dan we ooit dachten. We illustreren wat de gevolgen van de nieuwe inzichten betekenen voor de praktijk en we doen dat met drie voorbeelden: de aanpak van overprikkeling, het aanleren van emotieherkenning en de communicatie.
Peter Vermeulen
Sterkmakers in Autisme
Voor iedereen die met kinderen, jongeren en/of volwassenen met autisme werkt in onderwijs, zorg of hulpverlening
Niveau: vervolg
Mensen in het autismespectrum, alle leeftijden, alle begaafdheidsniveaus
Hosting door Sig-medewerker inbegrepen
Accreditering voor artsen is goedgekeurd door het paritair comité Psychiatrie
Uurregeling van de dag:
ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 21/04 en wat praktische informatie. Kreeg u op 21/04 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.