Thema's |
Algemeen
ADHD
Autisme (ASS)
|
Type | Studiedag |
Code | 167 |
Wanneer |
09/12/2021 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar | Online |
Prijs | € 104,00 - € 89,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 07/12/2021 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Participatiegericht werken, jonge kinderen met ADHD, DCD en/of ASS, perceptie van stakeholders (kinderen zelf, hun ouders, hulpverleners)
Alexander, een vierjarige kleuter, wervelde mijn praktijk binnen, verkleed als Superman. Hij geloofde dat zijn cape hem hielp om mee te spelen, te leren en op uitstap te gaan met familie. Deelnemen aan zo’n activiteiten was door zijn autisme niet altijd makkelijk, maar zijn cape gaf hem superkrachten om die barrières te overwinnen.
Kinderen met ADHD, ASS en DCD, onze superhelden, nemen minder vaak deel aan activiteiten in het dagdagelijks leven. Onderzoek toont aan dat ze vaak minder betrokken zijn als ze deelnemen. Ze willen hier ook verandering in.
Tijdens het eerste deel van deze studiedag schetsen we een algemeen kader om ‘participatie’ bij jonge kinderen met comorbide stoornissen (ADHD, ASS en DCD) te begrijpen. Nadien bespreken we de barrières die de kinderen als hun ouders ervaren. In het tweede deel gaan we in op de hindernissen die hulpverleners ondervinden als ze participatiegericht aan de slag willen gaan. We maken ook kennis met de Vlaamse versie van de Young Children Participation and Environment Measure (kortweg YC-PEM), een meetinstrument dat participatie in kaart brengt bij kinderen tot 6 jaar.
Mijn hoop is om samen met de deelnemers aan deze studiedag aan de slag te gaan, zodat alle kinderen zich altijd superheld voelen, zelfs al hebben ze hun cape niet mee!
Take-away message
Marieke Coussens
Marieke Coussens (°1977) is een energieke, creatieve geest die een kritische blik en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Door het combineren van een privé praktijk als ergotherapeut, het lesgeven aan de Arteveldehogeschool en haar werk aan de Universiteit Gent als postdoctoraal onderzoeker in de vakgroep revalidatiewetenschappen, tracht ze de brug te maken tussen het werkveld en de academische wereld.
Iedereen die professioneel met kinderen met ADHD, DCD of ASS werkt.
Kinderen met ADHD, DCD of ASS tussen de 5 en 9 jaar oud.
Perceptie van de ouders en hulpverleners.
Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen
Uurregeling van de dag:
ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 08/12 en wat praktische informatie. Kreeg u op 08/12 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.