Thema |
Autisme (ASS)
|
Type | |
Code | 093 |
Wanneer |
23/10/2020 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar |
Online |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 22/10/2020 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Afdrukbare fiche
Trefwoorden
Autisme / meisje / moeder / vrouwen
Autisme komt minder vaak voor bij meisjes dan bij jongens. Maar het lijkt ook minder vaak herkend te worden. Dit komt onder andere doordat autisme er bij meisjes en vrouwen, op het eerste gezicht, anders kan uitzien. Het lijkt minder typisch autistisch, maar is niet minder ernstig.
Veel meisjes en vrouwen met autisme doen er ook alles aan om maar ‘normaal’ gevonden te worden. Ze camoufleren hun problemen, wat vaak een hoge tol eist. Zo kunnen er bijkomende lichamelijke en psychische problemen ontstaan, zoals angst, depressie, burn-out klachten en eetstoornissen. Behandeling van deze problemen helpt maar tijdelijk, onvoldoende of zelfs averechts, omdat er geen rekening wordt gehouden met het (nog onbekende) onderliggende autisme. Regelmatig is er bij een van de ouders sprake van (kenmerken van) autisme. Bij moeders is dit niet altijd even zichtbaar. Dit heeft gevolgen voor het ouderschap, maar ook voor de communicatie tussen ouders en hulpverleners.
Tijdens deze studiedag staan we stil bij onderscheidende kenmerken van meisjes en moeders met autisme, de gevolgen hiervan voor diagnostiek en behandeling. De theoretische kennis wordt geïllustreerd met videomateriaal en casusbesprekingen.
dr. Els Blijd-Hoogewys
INTER-PSY, Klinisch psycholoog/psychotherapeut
Blijd-Hoogewys, E. (2019). Hoofdstuk 9. Autismespectrumstoornissen. In T. Van Amelsfoort, M. Bekker, J. Van Mens-Verhulst & M. Olff, Handboek psychopathologie bij vrouwen en mannen (pp. 128- 138). Amsterdam: Boom.
Marrit Buruma
INTER-PSY, Orthopedagoog
Buruma, M., & Blijd-Hoogewys, E. (2019). Jonge meisjes camoufleren kenmerken autisme. VROEG, 36, 6-8.
Buruma, M., & Blijd-Hoogewys, E. (2017). Autisme bij meisjes: subtiel, niet minder ernstig. VROEG, 4, 8-11.
Elke hulpverlener die werkt met autisme. Enige voorkennis rondom autisme is wenselijk.
Uurregeling van de dag:
ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 22/10 en wat praktische informatie.
Kreeg u op 22/10 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.