Thema |
Leerstoornis
|
Type | Studiedag |
Code | 017 |
Wanneer |
06/03/2020 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 28/02/2020 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
ICF / dyslexie / psycho-educatie / biopsychosociale visie
Uit de klinische praktijk en de wetenschappelijke literatuur blijkt dat heel wat kinderen met dyslexie psychische klachten ontwikkelen (bv. een negatief zelfbeeld, faalangst, depressieve klachten). Of zij deze klachten ontwikkelen heeft onder meer te maken met hoe de kinderen en hun omgeving kijken naar en omgaan met de problematiek. Om een positieve attitude en adequaat aanpakgedrag te bekomen is het wenselijk om bij kinderen met dyslexie psycho-educatie in de behandeling op te nemen. Psycho-educatie heeft tot doel de motivatie, de inzet en de actieve medewerking van het kind en zijn omgeving te verhogen, wat leidt tot betere resultaten.
Tijdens deze studiedag lichten we de therapeutische aanpak toe gestoeld op de filosofie van empowerment, contextueel en vraaggestuurd werken en het biopsychosociaal handelen (ICF). We stellen concrete therapeutische interventies voor aan de hand van een werkmap. Actieve betrokken participatie van de deelnemers verhoogt de waarde van de studiedag.
De kinderen uit de doelgroep die wordt besproken tijdens de studiedag hebben een leeftijd van 7 à 8 jaar tot 12 à 13 jaar.
Nadja Brocatus
Logopedist-stottertherapeut, docent, gecertificeerde coach, ICF-trainer
Werkt momenteel aan de Arteveldehogeschool te Gent, als docent, coach en ICF-trainer heeft 32 jaar gewerkt in het C.A.R. te Oostakker (Gent)
Voor hulpverleners die geïnteresseerd zijn in de materie. Voorkennis over dyslexie en ervaring in de behandeling van dyslexie zijn wenselijk. Er wordt op de studiedag zelf geen informatie verstrekt over dyslexie.
7 - 13 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Deze vorming is geannuleerd.