Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 033 |
Wanneer |
16/10/2020 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar |
Online |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/10/2020 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Afdrukbare fiche
Rekenproblemen / getalopbouw tot 100 / rekenstrategieën
De rekenwereld tot 100 betekent een belangrijke uitbreiding van de rekenvaardigheid. Kinderen leren de eerste principes van de getalopbouw, het vermenigvuldigen en delen. De eerste rekenverhaaltjes komen aan bod, het ptellen/aftrekken wordt uitgebreid en alles gaat een heel stuk sneller. Wanneer we kinderen met rekenmoeilijkheden onderzoeken, vinden we bijna altijd hiaten in deze rekenmaterie terug.
Deze studiedag vertrekt vanuit de observatie van het kind. Welke fouten maakt het? Welke strategieën volgt het? Waar loopt het mis? Maar ook, waar gaat het goed? Vanuit deze analyses proberen we te begrijpen wat de basisstrategie van dit kind is en hoe we gericht met het kind kunnen werken. Zodra het kind nieuw inzicht verworven heeft, moet het aan de slag met oefeningen. Dit gebeurt op een speelse manier, zodat de motivatie voor het oefenen vanuit het kind zelf komt.
Hilde Heuninck
Logopedist
Al meer dan 25 jaar legt Hilde Heuninck zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden.
6 tot 12 jaar
Uurregeling van de dag:
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.