Rekenen met RekenTrapperS in 1ste, 2de en 3de leerjaar Hoofdrekenen met en zonder brug

Code 079
Thema
Leerstoornis
Type
Code 079
Wanneer 02/11/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 24/10/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

De innovatieve methode RekenTrapperS (RTS) biedt een reeks rekenmodules die je zowel individueel als klassikaal kan gebruiken. Heel wat Vlaamse scholen gebruiken de hele methode of delen ervan om de rekenkwaliteit van hun aanbod succesvol te verbeteren. Voor kinderen met rekenproblemen of een rekenstoornis biedt RTS remediëringsmodules die zowel schoolintern als buitenschools (door logo en/of ouders) zorgen voor meer motivatie en effect van interventie.

De methode past binnen UDL (Universal Design for Learning) en geeft een antwoord op de vraag naar klasdifferentiatie en effectief rekenonderwijs.

RTS werkt multisensorieel. Het verbindt handelend rekenen en rekenend leren denken. De levensechte ondersteunende materialen als lintmeter, geld, handen, vingers en voeten en getalkaarten zijn geïntegreerd in rekenoefeningen die het getalinzicht sterk onderbouwen. In de verdere opbouw van rekenen maken we een sterk onderscheid tussen rekenen via geheugen en logisch-inzichtelijk rekenen. Het cirkelrekenen komt aan bod als techniek om geheugenbesparend snel en inzichtelijk te hoofdrekenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd via een doctoraatsstudie.

Deze studiedag bevat een mooie mix van relevante theorieën en meteen toepasbare praktijkoefeningen (die we meteen zelf inoefenen).

 

Begeleiding

Sabine Hechtermans is rekencoach en medewerker bij Eureka Expert. Ze heeft heel wat relevante ervaring in het rekenen. Ze werkt dagelijks met leerlingen met bijzondere noden.

 

Doelgroep

Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, zorgcoördinatoren, logopedisten, ergotherapeuten, CLB-medewerkers, remedial teachers en orthopedagogen. Voorkennis is niet vereist. Deze studiedag is een basisstudiedag waarbij je kennismaakt met de visie, de strategieën, de opbouw en het handelend rekenen van RTS.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS