Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 026 |
Wanneer |
05/04/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/03/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Het belang van goed kunnen rekenen kan in onze maatschappij niet overschat worden. We spreken van dyscalculie als voldaan is aan het criterium van de achterstand, het (mild) exclusiecriterium en het criterium van de didactische resistentie (gemis aan ‘Respons to Instruction’, RTI). Dyscalculie komt voor bij zo’n vijf procent van de populatie.
Tijdens deze studiedag frissen we de definitie van dyscalculie op en belichten we een aantal diagnostische instrumenten om vervolgens stil te staan bij de actuele toonaangevende verklarende modellen. Daarna belichten de relatie met taal, het debat i.v.m. asymbolisch versus symbolische voorstellingen, de relatie met werkgeheugen, de comorbiditeit met DCD en bij rekenen en autismespectrumstoornissen. Tenslotte staan we stil het effect van het M-decreet en bij de rol van gepersonaliseerde motivatie (vanuit het Process Communication Model, PCM).
De dag is vooral theoretisch van aard, met een beperkte praktische toepassing.
Prof. dr. Annemie Desoete (orthopedagoog) is als hoogleraar verbonden aan de Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie van de UGent. Ze is tevens lector aan de opleiding Logopedie en Audiologie en hoofdpromotor van het ODC Leer+ van de Arteveldehogeschool. Onderzoek naar rekenstoornissen/dyscalculie vormt één van haar kernonderzoekslijnen.
Deze studiedag is vooral bedoeld voor therapeuten, CLB-medewerkers en zorgleerkrachten.
Specifieke voorkennis is niet vereist.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditatie werd goedgekeurd door Pro-Q-Kine.
.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.