Thema |
Leerstoornis
|
Type | Studiedag |
Code | 153 |
Wanneer |
22/11/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 20/11/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Wiskundetaal / rekenmoeilijkheden / oplossingsstrategieën
Rekenen is al een complexe vaardigheid op zich, maar op het ogenblik dat taal zich ermee gaat bemoeien, wordt het voor veel kinderen al snel een valkuil. Soms op het niveau van de terminologie zelf, soms op het niveau van de complexiteit van de procedure, soms op het niveau van onbegrepen context. En toch is het net in deze oefeningen dat de rekensituaties uit de werkelijkheid geoefend worden.
Tijdens deze studiedag verkennen we na een inleidend en kaderend deel de volgende situaties:
Voor ieder van deze aspecten werken we eenzelfde rode draad uit: eerst de taal en de context begrijpen, dan visualiseren en tot slot mathematiseren. En omdat kinderen gelukkig zo divers zijn, bespreken we telkens meer dan één oplossingsweg. Op die manier reiken we tools aan om vanuit een volledig overzicht keuzes te kunnen maken in functie van de evolutie van het kind dat voor u zit.
Hilde Heuninck
Logopedist
Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Therapeuten en zorgleerkrachten die in hun praktijk of werkomgeving kinderen met rekenmoeilijkheden begeleiden
.
6 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.