Beter begrijpend lezen

Code 095
Thema
Leerstoornis
Type
Code 095
Wanneer 02/07/2019
Uur 09:30u tot 15:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 156,00 - € 125,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 27/06/2019
Aantal uren vorming 5,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Begrijpend lezen / leesstrategieën / basisschool(leeftijd)
 

Inhoud

Het belang om bij jonge kinderen verschillende tekstsoorten voor te lezen

Het is een misvatting te denken dat begrijpend leesonderwijs in de lagere school start. Begrijpend lezen wordt voorbereid door begrijpend luisteren in de kleuterschool en eerste graad lager onderwijs. Door te luisteren naar teksten leren leerlingen betekenis te verlenen aan tekst. Ze verbinden aanwezige kennis aan de nieuwe informatie en zo breiden ze hun kennis verder uit. Verderop in hun schoolcarrière, wanneer ze zelf teksten lezen, profiteren leerlingen aanzienlijk van deze basis. Voor het begrijpend (leren) luisteren is een leerkrachtactiviteit van belang die nog te weinig benut wordt: het hardop denkend voorlezen. Een leerkracht die voor-denkt, helpt (anderstalige) leerlingen hoe ze een tekst kunnen begrijpen. Wil jij ervaren hoe je dit hardop denken doet bij een prentenboek of tekstmateriaal?

Aanbevelingen voor begrijpend lezen in de basisschool naar aanleiding van PIRLS

Uit het onderzoek PIRLS wordt duidelijk dat Vlaamse tienjarigen op zo goed als alle vlakken achteruitgaan. Ten opzichte van 2006, de vorige keer dat Vlaanderen deelnam, maken onze leerlingen wereldwijd de scherpste daling. Maar wat ligt aan deze “dramatische daling” ten grondslag? Tijdens deze workshop bespreken we de 6 aanbevelingen van de onderzoekers met concrete tips. We behandelen welke strategieën goede lezers gebruiken en welke strategieën het verschil maken. Wil jij het tij keren en kinderen functioneel leren lezen? Schrijf je dan in!
 

Door wie?

Daniëlle Daniels

Ze heeft een rijke ervaring als onderwijzeres, boekenjuf, remedial teacher, procesbegeleider van kinderen en adolescenten met leesproblemen. Ze bouwde heel wat expertise op om kinderen, leerkrachten, studenten, ouders en onthaalgezinnen te stimuleren tot voorlezen en lezen. De laatste jaren geeft ze vooral vorming. Ze zetelde ook jaren in de jury van de ‘Beste Boekenjuf/Boekenmeester’ en geeft advies aan kinderboeken-uitgeverijen. Tot slot is ze de inhoudelijke bezieler van het leesproject ‘Kwartiermakers’.


Voor wie?

Voor logopedisten, leerkrachten lager onderwijs en zorgcoördinatoren
 

Over wie?

3 tot 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS