Signaal Digitaal - 2024-4

Begrijpen van wiskundige prestaties van kinderen met en zonder dyscalculie
Auteur Elke Baten & Annemie Desoete
Prijs € 38,00
Extra 15 pagina's
ISBN ISSN 07786026
Categorie Leerstoornis
BESTELLEN
Delen op sociale media
Korte inhoud

Signaal Digitaal

2024 - nummer 4 - Begrijpen van wiskundige prestaties van kinderen met en zonder dyscalculie


Anna en Tom zitten samen in het vierde leerjaar bij juf Evelien. Anna vindt de rekenles het leukste wat er is. Net zoals haar papa wil ze later graag architect worden. Ze weet dat rekenen daarvoor heel belangrijk is en geniet ervan nieuwe dingen bij te leren. Ze let verder altijd goed op in de rekenles, maakt nauwgezet haar huiswerk en haalt goede punten voor rekenen. Tom, die houdt meer van sporten. Met kerst mag hij van zijn ouders op skivakantie, op voorwaarde dat hij goede punten haalt. Hoewel hij dit echt niet leuk vindt en er vaak aan denkt om te stoppen, lukt het hem hierdoor om zijn huiswerk in te vullen en haalt hij scores rond het klasgemiddelde. Juf Evelien vraagt zich af hoe het komt dat Anna en Tom zo van elkaar verschillen. Ze vraagt zich ook af wat ze kan doen om Tom gemotiveerd te houden in haar klas, zonder hem te veel druk op te leggen. 

Je ziet het, het ene kind vindt rekenen superleuk en vindt het ook belangrijk voor later. Het andere kind vindt rekenen dan weer moeilijk en niet zo leuk, en zou het liever opgeven. Om beter te begrijpen hoe het komt dat er zoveel verschillen zijn tussen kinderen op vlak van wiskundige leerprestaties en leerervaringen, zette Elke Baten (onder promotorschap van Annemie Desoete) een doctoraatsonderzoek op met verschillende studies, zowel bij kinderen met als zonder dyscalculie. In dit artikel komen de bevindingen van deze studies aan bod en worden de inzichten vertaald in concrete praktische implicaties voor het omgaan met kinderen met en zonder rekenstoornis, zowel in professionele hulpverlening als remediëring/onderwijs.

Tijdens het bijhorende webinar stellen de auteurs de inhoud van dit artikel kort voor. Daarna was er mogelijkheid tot interactie en discussie over een aantal aspecten.

NOTEER: Bij bestelling van het artikel hoort de opname van het webinar van 26/11/2024, zodat je niets hoeft te missen van de interactie en discussie over het thema.

BESTELLEN
Delen op sociale media
CONTACTEER ONS